دانشنامه

فرآیند گروت‌ریزی بیس پلیت؛ از صفر تا صد

در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد فرآیند گروت‌ریزی بیس پلیت یا همان پایه ستون که از مهمترین کاربردهای گروت‌هاست را بررسی کنیم. گفتنی است که گروت‌ها از جمله مصالح پرکاربرد در صنعت نوین ساخت‌وساز و مقاوم‌سازی است، امروزه گروت‌‌ها در بخش های مختلف سازه بکار می‌روند مثلا در بخش ژئوتکنیک برای مقاوم‌سازی خاک‌های سست از روش تزریق گروت بهره گرفته می شود، در ساختمان‌های فولادی برای مقاومسازی پایه ستون‌ها و بیس پلیت‌ها از انواع گروت‌ها استفاده می شود، از گروتهای با روانی بالا برای بندکشی و درزگیری کف‌ها بهره گرفته می شود و کاربری‌های دیگر که در این مقال نمی‌گنجد. مطلبی که در این مقاله به آن می‌پردازیم گروت‌ریزی پایه ستون یا همان بیس پلیت است.

گروت‌ریزی بیس پلیت

آیین نامه‌های اجرای گروت‌ ریزی

برای مراجعه به بهترین منابع در زمینه گروت‌ریزی، به‌روزترین نسخه اسناد زیر مراجعه می شود:

  • گزارش ACI 351.1R در مورد گروت‌ریزی بین پایه ها برای مقاوم‌سازی تجهیزات و ماشین آلات.
  • علائم و ابعاد بکار رفته در ACI 308.1 برای عمل آوری بتن.

مهیاسازی فرآیند گروت‌ ریزی

  • بستر کار

  1. بستر کار باید کاملاً تمیز، یکپارچه و عاری از گرد و غبار، مواد سست، آلودگی سطحی و موادی که چسبندگی را کاهش می‌دهند مانند روغن، گریس، یخ، برف و غیره باشد. همچنین سطح باید کاملا تراز باشد.
  2. میزان زبری بستر کار باید پایش شود، بعلاوه تمام گرد و غبار و ذرات سست باید با سندبلاست، اسپری آب با فشار بالا یا وسایل مناسب دیگر حذف شوند.
  3. اگر بستر کار، پی بتنی کمتر از 28 روزه باشد، باید حداقل 12 ساعت و برای پی های قدیمی 24 ساعت قبل از گروت‌ریزی مرطوب نگه داشته شوند. اما باید دقت شود آب مازاد روی بستر کاملا خارج شود و فقط رطوبت سطحی باقی بماند.
  4. در آخر باید سطح بستری تمیز و بدون ذرات اضافی حاصل شود.
  • آماده سازی مصالح و انبارکردن صحیح آن

  1. مواد باید به طور مناسب در بسته بندی اصلی مهر و موم شده سالم و در شرایط خشک نگهداری شوند
  2. به اطلاعات خاص موجود در برگه اطلاعات محصول مربوطه در مورد حداقل و حداکثر دمای ذخیره سازی مراجعه کنید.
  3. برای بهترین نتیجه، قبل از مخلوط کردن و نصب، محصول را به مدت 48 ساعت در دمای 18 تا 29 درجه سانتیگراد آماده کنید. دماهای پایین تر ممکن است منجر به رشد کندتر استحکام و زمان درمان طولانی تر شود.
  • قالب بندی بستر گروت‌ریزی

  1. قالب باید در اسرع وقت پس از آماده شدن سطح بستر تمیز و در جای خود ثابت شود. دقت شود اگر به روغن جداکننده سطح برای قالب ها احتیاج داشتیم این روغن به بستر آغشته نشود و فقط روی قالب‌ها مالیده شود.
  2. نحوه‌ی اتصال صفحات قالب باید طوری بسته شود که هیچگونه ماده اضافی به داخل قالب نفوذ نکند. بعلاوه اگر حجم گروت‌ریزی زیادی در زیر صفحه ستون داشتیم باید اطمینان حاصل کنیم که پمپاژ با فشار کافی صورت می‌گیرد. در صورت نیاز گروت‌ریزی باید در چند مقطع و با فواصل زمانی مشخص انجام شود.
  3. قالب‌های کناری و گوشه‌ها باید حداقل 25 میلی متر از نازل در حال تزریق فاصله داشته ‌باشند. تمام لبه های عمودی و افقی باید حداقل 15 میلی متر در زاویه 45 درجه پخ شوند. علاوه بر این، لبه بالایی قالب‌ها نباید بیش از 3 تا 5 میلی متر بالاتر از لبه پایینی صفحه ستون باشد.

 

گروت ریزی صفحه ستون

نحوه اختلاط گروت

  1. اختلاط باید همیشه مطابق با توصیه های مندرج در به‌روزترین برگه اطلاعات محصول (PDS) انجام شود. دقت کنید میزان آب اختلاط زیاد نشود.
  2. در تعیین نسبت اختلاط، رطوبت، دمای محیط و بستر باید در نظر گرفته شود. برای اینکه به ترکیب ایده‌آل برسیم از بسته‌های آکبند و بازنشده استفاده کنید.

دستورالعمل گروت‌ ریزی

گروت انتخاب شده برای تزریق باید کاملا با شرایط بستر کار، دمای محیط کار و ساختار کار سازگاری داشته باشد.

  • قبل از اجرای گروت‌ ریزی

  1. اطلاعات درج شده روی کیسه یا برگه اطلاعات کالا که دربرگیرنده مدت زمان کارایی کالا (مدت زمانی که پس از اختلاط با آب گروت کارایی خود را حفظ می کند) را بررسی کنید بعلاوه اگر در مورد دمای مناسب کار با گروت مطلبی درج شده به آن توجه کنید.
  2. گروت را در شرایط تابش مستقیم آفتاب، باد، رطوبت یا باران استفاده نکنید. در صورت وجود خطر یخ زدگی در مدت 24 ساعت در مناطق محافظت نشده از گروت استفاده نکنید. برای اطمینان از اینکه بتن و تجهیزات در برابر عناصر محافظت می شوند و بستر بتنی در حداقل دمای 10 درجه سانتیگراد نگهداری می شود، از ابزار مناسب استفاده کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید منافذ تعبیه شده به‌درستی کار می‌کنند و هوا از آنجا خارج می شود.
  • شروع گروت‌ریزی

  1. گروت باید بلافاصله پس از اختلاط ریخته شود (بهترین زمان مصرف 15 دقیقه است). بعلاوه اطمینان حاصل کنید که هوای جابجا شده توسط گروت می تواند به راحتی از آن خارج شود.
  2. طوری نازل را قرار دهید که جریان از یک طرف قالب به طرف دیگر حرکت کند. همچنین فشار پمپاژ را نیز پایش کنید.
  3. گروت‌ریزی را ادامه دهید تا گروت تا بالای لبه روی قالب برسد. این کار باعث می‌شود که مواد به سطح زیرین صفحه پایه فشار داده شود و به یک منطقه باربری مؤثر و بدون هیچ حفره‌ای دست یابد. همیشه گروت را از انتهای مخالف به سمت هر سوراخ دریچه بریزید.
  4. هیچگاه همزمان از دو طرف گروت‌ریزی نکنید چون باعث عدم اطمینان از پوشش تمام فضای قالب می شود.
  5. ممکن است بنابر حجم گروت‌ریزی به نازل بلندتری نیاز باشد که باید از این موضوع مطمئن باشید.
  6. با روش مناسب از خشک شدن زودرس محافظت کنید. سعی کنید از تکان دادن قالب نیر پرهیز کنید.

 

گروت ریزی صفحه ستون

 

  • عمل‌آوری

  1. پس از شروع سفت شدن گروت، سطح گروت‌ریزی شده را با روش مناسب حداقل به مدت 3 روز عمل‌اوری کنید.
  2. برای عمل‌آوری می توان از روش های گوناگون و همچنین محصولات گوناگون استفاده کرد. شرکت پلی‌می با پشتوانه در این زمینه محصولات مناسبی برای عمل‌آوری در شرایط گوناگون ارائه می کند که شما می توانید با مراجعه به بخش محصولات سایت مربوط به پلی‌می با این محصولات آشنا شوید.
  • محدودیتهای گروت‌ ریزی

  1. برای سطوح باز بدون قالب بندی از روش گروت‌ ریزی استفاده نکنید
  2. از استفاده در آفتاب مستقیم و/یا باد شدید خودداری کنید.
  3. آب را بیش از حداکثر دوز توصیه شده اضافه نکنید.
  4. مدت زمان کارایی گروت را که با نام pot life شناخته می شود پایش کنید و دمای مناسب کاربری را نیز در نظر داشته باشید.
  5. دمای گروت و بستر نباید تفاوت قابل توجهی داشته باشد.

 

گروت‌ریزی بیس پلیت

 

  • نکته‌ای پیرامون پمپاژ گروت

1. پمپاژ یک تکنیک تخصصی است و توصیه می شود توسط یک پیمانکار متخصص انجام شود. پمپاژ نادرست داخل غالب خطر آب انداختن و جداشدن مصالح دانه‌ای را در پی دارد. پس پیشنهاد می‌شود قبل از کار از هماهنگی دستگاه پمپاژ و گروت مورد استفاده.

در آخر کار نکاتی چند پیرامون مسائل زیست محیطی مطرح می شود که برای پایان کار ضروری است.

  1. تمیز کردن و نظافت قطعات: قطعات، ابزارها و تجهیزات را پس از پایان کار تمیز کنید، مصالح سخت شده روی سطوح باید به کمک ابزارآلات مکانیکی تمیز شوند.
  2. دفع مواد زائد و زباله:
  • مواد زائد و زباله را از طریق سیستم زهکشی دفع نکنید.
  • از جاری ساختن روان‌آبها و شیرابه‌های سمی روی سطوح خودداری شود.
  • مواد ناخواسته را به طور مسئولانه از طریق پیمانکار دفع زباله دارای مجوز مطابق با قوانین محلی و/یا الزامات منطقه ای دفع کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 10 =