دانشنامه

گروت اپوکسی یا گروت سیمانی؛ کدامیک بهتر است؟

تفاوت گروت اپوکسی و گروت سیمانی در چیست؟

امروزه با ورود مصالح نو و مدرن در صنعت ساخت‌وساز دگرگونیهای گسترده‌ای در نوع مصالح موجود در بازار رخ داده. برای مثال گروت‌ها در دسته‌بندی های گوناگونی در بازار عرضه می شوند. یکی از انواع جدید گروت‌ها، گروت‌های اپوکسی است.
گروت‌های اپوکسی چون برتری‌های ویژه‌ای نسبت به گروت‌های سیمانی پیدا کرده‌اند در بازار نیز خواهان بیشتری دارند و بیشتر پیمانکاران ساخت‌وساز برای پروژه‌های خود از گروت‌های اپوکسی بهره می ‌گیرند. حال در این مقاله می خواهیم این دو نوع گروت را با هم مقایسه کنیم و ببینیم چرا گروتهای اپوکسی از کارایی بیشتری برخوردار شده‌‍‌اند.

گروت‌ریزی بیس پلیت

مزایای گروت اپوکسی نسبت به گروت سیمانی

بر خلاف گروت سیمانی که از مخلوط پودر سیمانی ساخته می شود، گروت اپوکسی از رزین های اپوکسی و پودر پرکننده ساخته می شود. گروت اپوکسی بسیار بادوام است و کاملاً در برابر آلودگی مقاوم است و لکه به خود نمی‌گیرد.
گروت سیمانی معمولی ضد آب نیست. بنابراین در صورت خیس شدن آب را به خود جذب می کند. در حالی که گروت اپوکسی از دو رزین مختلف مخلوط شده با یک پرکننده ساخته می‌شود و آن را ضد آب می‌کند و برای محصولات تمیزکننده سخت‌تر مناسب‌تر است. مجموعه‌های نازک اپوکسی استحکام باند و مقاومت شیمیایی بیشتری نسبت به گروت های سیمانی دارند.

معایب گروت اپوکسی نسبت به گروت سیمانی

اگرچه گروت اپوکسی برتری‌های زیادی دارد، توجه داشته باشید که کار با گروت اپوکسی کمی دشوارتر از گروت معمولی است. چون این ماده رفتار پلاستیک از خود نشان میدهد و برای کاربرانی که با آن کار می‌کنند کمی دشوار است. خرید آن گران‌تر است و کاشی‌کاران و پیمانکاران این حوزه معمولا هزینه زیادی هنگام کار با گروت‌های اپوکسی صرف می‌کنند.
شکل دادن گروت معمولی در لبه‌های بیرونی دیوار یعنی جاییکه دیوار نود درجه به بیرون می ‌چرخد، بسیار آسان است. این در حالیست که کار با گروت اپوکسی برای پرداخت لبه دیوار به همان صورت قبلی، دشوارتر است. چون گروت اپوکسی سریعتر از گروت معمولی سفت می شود، پس باید مخلوط با حجم کمتری ساخت تا پرداخت آن روی سطح طولانی نشود و بنابراین باید زمان کوتاه‌تری هم صرف پرداخت این سطوح کرد.

گروت‌ریزی صقحه ستون

نحوه کار با گروت اپوکسی

معمولا پس از پرداخت کاشی‌ها با گروت اپوکسی، باید سطح کاشی با یک ماده اسیدی شسته شود تا هیچگونه ماده چسبنده یا همان رزین روی سطوح نماند. گروت‌های اپوکسی خود، دو دسته بندی دارد گروت‌ اپوکسی شیشه‌ای و گروت اپوکسی معمولی. گروت اپوکسی شیشه‌ای برای کارهای ظریف مانند شیشه‌ها و کاشی‌های ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت گروت اپوکسی شیشه‌ای در بخش پودر پر کننده استفاده شده در آن است.

 

یکی دیگر از تفاوت های بزرگ بین گروت اپوکسی و گروت معمولی زمان نصب و تمیز کردن گروت در مقایسه با گروت معمولی است و هزینه خرید آن می تواند 3 تا 5 برابر بیشتر از گروت معمولی باشد. این امر می‌تواند برخی از نصاب‌ها را نسبت به کار با گروت اپوکسی مردد کند و دریافت قیمت از کاشی‌ها برای انجام این کار نه بر اساس متر مربع گروت مورد نیاز، بلکه به اندازه سطح مورد نیاز و اندازه کاشی مورد استفاده بستگی دارد. بدیهی است که هر چه کاشی کوچک‌تر باشد، گروت بیشتری مورد نیاز است و برای کاشی بزرگ‌تر، گروت کمتری مورد نیاز است، بنابراین معمولاً کاشی‌کار پس از مشاهده کار و اطلاع از اندازه کاشی مورد استفاده، قیمتی را ارائه می‌کند.

کاربرد گروت اپوکسی

بکارگیری گروت اپوکسی برای کاشی‌کاری حمام و برای کفسازی گزینه مناسبی است. چون بکارگیری گروت اپوکسی یک لایه عایق رطوبت روی سطح کاشی بوجود میآورد که به کمک این لایه و لایه عایق خود کاشی، سطح کاملا عایق‌بندی شده. علاوه بر این کاربرد برای کاشی کاری پشت کار روشویی نیز از گروت اپوکسی استفاده می‌شود.

 

گروت اپوکسی در کاشی‌کاری

بسیاری از مردم به دلیل رنگ یکپارچه و یکنواخت به گروت اپوکسی جذب می شوند. رنگ گروت اپوکسی از رنگدانه‌های پورد پرکننده نشئت می‌گیرد که کاملا رنگ یکپارچه و یکدستی را در برمیگیرد. گروت معمولی می تواند رنگدانه خود را در طول فرآیند تمیز کردن حذف کند. در مورد هر نوع گروت اپوکسی باید احتیاط شود که شستشو باعث پاک شدن رنگدانه‌های آن نشود چون بعضی از گروت‌های اپوکسی نسبت به شستشو حساس هستند.

نکاتی که باید هنگام کار با گروت اپوکسی رعایت شود

فرآیند کار با گروت اپوکسی نسبت به گروت سیمانی کاملا متفاوت است. از فرآیند اختلاط گرفته تا اجرای آن کاملا متفاوت است. پس باید اطمینان حاصل کرد که پیمانکار این حوزه با گروت‌های اپوکسی و کار با آن آشنایی کامل داشته باشد.

توجه کنید که هزینه استفاده از گروت اپوکسی با گروت سیمانی تفاوت قابل توجهی خواهد داشت. اما مزایای ضد آب بودن، لکه‌پذیری و دوام آن برای کاربران خوشایند و راضی کننده است تا جایی که گروت اپوکسی را برای کاشی کاری های حمام و کف گزینه اصلی خود می‌دانند.

مقایسه گروت سیمانی و گروت اپوکسی

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + = 7