دانشنامه

مش وال پست دیوار چیست؟

سال‌هاست که کارشناسان دریافته‌اند، مقاوم بودن اسکلت اصلی بنا به تنهایی برای ایمنی آن در برابر زلزله، طوفان و دیگر عوامل مخرب محیطی، کافی نیست. استفاده از مش وال پست دیوار یا مش فایبر گلاس، یکی از راهکارهای نوینی است که موجب استحکام سازه و خصوصا دیوارها در برابر هر گونه ضربه احتمالی می‌گردد. البته وال پست‌ها انواع گوناگونی دارند و نوع سنتی آن‌ها معمولا به شکل فلزی است، اما با روی کار آمدن وال پست‌های فایبرگلاس یا به اصطلاح وال مش، استفاده از انواع سنتی آن محدود و محدودتر شده است. در ادامه درباره مزایای مش وال پست که آن را به گزینه‌ای عالی برای مقاوم سازی سازه‌ها تبدیل کرده است بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین درباره مراحل اجرای آن و هزینه‌هایی که به دنبال دارد، مفصلاً صحبت خواهیم کرد.

مش وال پست دیوار چیست؟

به طور کلی، وال پست نوعی نگهدارنده است که به عنوان کلاف دیوار یا وادار نیز شناخته می‌شود. این کلاف موجب یکپارچگی هر چه بیشتر سازه و انتقال ضربه از دیوارها به اسکلت و فریم اصلی سازه می‌گردد. به این ترتیب با بروز حوادثی مانند زلزله، طوفان، باد و… نیروی وزن سازه و نیروی مخربی که بر آن وارد می‌شود، به وسیله وال پست به چارچوب بنا منتقل می‌گردد. بدیهی است استحکام دیوارها در سازه‌هایی که توسط یکی از انواع وال پست مقاوم شده‌اند، بسیار بیشتر است و احتمال خرابی و آسیب حین زلزله و هر گونه ضربه و نیروی زیاد، به حداقل می‌رسد.

مزایای مش وال پست دیوار کدام است؟

همان‌طور که گفتیم مش فایبرگلاس ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث مناسب بودن آن برای استفاده در مقاوم سازی سازه و اجرای وال پست مش می‌گردد. این ویژگی‌ها به قرار زیر هستند.

مش فایبرگلاس جهت اجرای وال پست
یک نمونه ورق مش فایبرگلاس به عنوان وال پست دیوار
  • این محصول عایق بسیار خوبی در برابر جریان الکتریسیته است.
  • مش یا توری فایبرگلاس هدایت حرارتی بالایی دارد و در عین حال انبساط حرارتی آن پایین است.
  • مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا در برابر مواد اسیدی و بازی، بسیار مقاوم است.
  • الاستیسیته بالا و استحکام کششی قابل توجه از دیگر ویژگی‌های مثبت این محصول به شمار می‌رود.
  • از آنجایی که مش وال پست یک محصول غیرآلی است، خطر آتش گرفتگی و اشتعال در مورد آن وجود ندارد.
  • مش فایبرگلاس در محدوده‌های دمایی مختلف، از دمای بسیار پایین گرفته تا حرارت بالا، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • طول عمر این محصول بسیار بالا است و در نتیجه درست به اندازه سازه عمر خواهد کرد.
  • عواملی مانند رطوبت، حشرات موذی، قارچ‌ها و باکتری‌ها، بر کیفیت و عملکرد مش فایبرگلاس تأثیری نخواهد گذاشت. به همین دلیل استفاده از آن در محیط‌های مرطوب هیچ مانعی ندارد.

چرا از مش وال پست در وال پست دیوار استفاده می کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، مش فایبرگلاس برای مقاوم سازی به کار برده می‌شود. مش وال پست به عنوان بخش اصلی برای اجرای وادارهای عمودی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول که طبق توضیحات قبل، به صورت توری است، یکپارچگی سطح دیوارها را میسر می‌سازد. نتیجه اجرای وال مش دیوار، تقویت سازه، پیوستگی دیوارها، جلوگیری از ترک خوردن و… خواهد بود.

مزایای وال پست مش در مقایسه با وال پست‌های فلزی چیست؟

قبلاً نیز اشاره شد که وال پست‌های متشکل از مش وال پست یا مش فایبرگلاس، جایگزین بسیار خوبی برای وال پست‌های قدیمی خصوصً وال پست‌های فلزی هستند. در ادامه ویژگی‌ها و مزایایی که باعث این جایگزینی عالی می‌شود را عنوان خواهیم کرد.

  • با جایگزین کردن وال پست مش با وال پست‌های فلزی، میزان هزینه‌های مقاوم سازی، حدود 40 تا 60 درصد کاهش می‌یابد که در نوع خود یک صرفه جویی عالی است.
  • اجرای مش وال پست بسیار آسان‌تر است و لزوما به افراد حرفه‌ای نیاز ندارد.
  • پیاده سازی این نوع وال پست در زمانی کوتاه و به سرعت امکان پذیر است.
  • در اجرای وال پست‌های فلزی، استفاده از ضد زنگ یکی از مراحل مهم کار است که در مورد مش وال‌ها این مرحله حذف می‌گردد.
  • این نوع وال پست تا حدی استحکام دارد که در مراحل بعدی ساخت، از جمله نازک کاری، آسیبی به آن وارد نمی‌گردد، حتی در حد یک ترک.
  • اجرای وال پست دیوار با مش فایبرگلاس، نیاز به اجرای هشتی گیر در تقاطع دیوارها و همچنین نیاز به میلگردهای بستر و یا بست‌های فلزی را حذف می‌کند. به این ترتیب هم در سرعت کار و هم در هزینه تمام شده بسیار صرفه جویی می‌شود.
  • اجرای وال پست مش باعث حذف تمام وادارهای قائم می‌گردد.
  • وال پست مش وزن بسیار سبکی دارد و در نتیجه به وزن سازه افزوده نمی‌شود. همچنین سبک بودن مش فایبرگلاس اجرای آن را نیز آسان‌تر و سریع‌تر می‌سازد.
  • مطالعات و آزمایش‌ها نشان می‌دهند در تست‌های لرزه‌ای، مش وال پست عملکرد بسیار بهتری را ارائه می‌کند. نتیجه این عملکرد خوب، به حداقل رسیدن میزان ترک خوردگی و عدم خرابی دیوارها حین حادثه است.
  • اجرای وال پست مش همراه با مصالح گوناگونی مانند سیمان، گچ، آجر، سفال و… امکان پذیر است.
کاربرد مش فایبرگلاس
اجرای وال پست دیوار یا وال مش با مش فایبرگلاس و پلاستر سیمانی

مراحل اجرای وال مش دیوار چگونه است؟

اجرای مش وال پست برای مقام سازی دیوار، طبق اصول مقاوم سازی سازه صورت می‌گیرد و همان‌طور که قبلا اشاره شد، نحوه پیاده سازی آن بسیار آسان است. مراحل اجرای وال مش دیوار را می‌توان به صورت زیر به 4 دسته تقسیم کرد.

مرحله اول: نصب نبشی یا ناودانی

پیش از هر چیز لازم است ناودانی یا نبشی که از جنس فولاد است، به عضو عمودی متصل گردد. البته این اتصال باید به شکلی انجام شود که فضایی کافی بین دیوار و ناودانی باقی بماند و امکان حرکت آزادانه فراهم شود. این نبشی‌ها معمولا به کمک جوش، پیچ یا چسب اپوکسی، اتصال می‌یابند.

مرحله دوم: دیوارچینی

در دومین مرحله از اجرای مش وال پست، باید دیوارچینی بر اساس ضوابط مربوطه انجام گردد. لازم به ذکر است دیوار باید توسط مصالح مناسب همچون یونولیت، پلی استایرن، پشم سنگ و… از قاب‌ها و تیرها جدا شود. به این ترتیب متحمل وزن اضافی نخواهد بود.

مرحله سوم: اجرای مش فایبرگلاس

در این مرحله ابتدا باید سطح دیوار از آلودگی‌ها و اجزاء مزاحم کاملا پاک شود. سپس مش فایبرگلاس که به صورت نوارهای عمودی با عرض مشخص در دسترس است، در اندازه‌های معین طبق نقشه روی دیوار نصب می‌گردد. توجه داشته باشید که نوارهای فایبرگلاس باید به شکل عمودی به دیوار میخ شوند. اتصال با میخ تنها یک اتصال موقت است و در مرحله بعد اجرای مش وال پست کامل می‌گردد.

مرحله نهایی: اجرای پلاستر

در آخرین مرحله لازم است از پلاستر مخصوص برای پوشاندن و نصب نهایی مش فایبرگلاس استفاده شود. این پلاستر معمولا از نوع سیمانی یا گچی است و بر حسب مورد و شرایط به صورت پاششی یا به کمک ماله روی دیوار کشده می‌شود.

آشنایی با انواع پلاستر مورد استفاده در اجرای وال پست مش

همان‌طور که در بخش قبل توضیح داده شد، برای اجرای نهایی مش وال پست از پلاستر سیمانی یا گچی استفاده می‌شود. هر کدام از این پلاسترها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برای موقعیت‌های گوناگون مناسب می‌سازد. پلاستر سیمانی یکی از اولین گزینه‌ها برای اجرای مش وال به حساب می‌آید. این نوع پلاستر دوام و مقاومت بسیار خوبی دارد و به همین دلیل پوششی عالی برای وال پست مش محسوب می‌شود. سطوح خارجی یا داخلی بتنی، بلوکی و آجری همگی برای اجرای پلاستر سیمانی مناسب هستند. عدم نفوذ رطوبت یکی از مزایای بزرگ این پلاستر به شمار می‌رود.

پلاستر و مش فایبرگلاس به عنوان وال پست یا وال مش دیوار
اجرای ملات پاششی روی دیوار به همراه مش فایبرگلاس جهت مقاوم سازی دیوار

پلاستر گچی دومین گزینه برای اجرای مش وال پست است. این پلاستر در واقع ترکیبی است از سیمان، ماسه و گچ. چسبندگی بسیار خوب این پلاستر کار با آن را بسیار آسان می‌کند. از پلاستر گچی معمولاً در دیوارهای داخلی، ستون‌ها، سقف و… استفاده می‌شود. این محصول بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارد.

نکاتی که باید هنگام اجرای وال پست مش مورد توجه قرار دهید

تا اینجا با مراحل کلی نصب و پیاده سازی مش وال پست روی سطح دیوار آشنا شدید. برای عملکرد هر چه بهتر وال پست و مقاومت بیشتر دیوار لازم است نکات زیر را هنگام اجرا مد نظر داشته باشید.

  • وال پست‌ها باید در دو طرف دیوار نصب گردند و درست مقابل یکدیگر باشند.
  • نبشی‌ها نباید به دیوار جوش داده شوند یا پیچ شوند.
  • در ناحیه اطراف بازشوها لازم است از مش فایبرگلاس استفاده گردد.
  • هنگام اجرای وال پست می‌توانید قسمت بالایی مش را به سمت سطح بالایی دیوار برگردانید و قسمت پایینی توری فایبرگلاس را روی کف بخوابانید.
  • استفاده از تسمه‌های مخصوص فلزی برای مهار کردن بخش پایینی توری توصیه می‌گردد.

مش وال پست چگونه تولید می شود؟

مش وال پست دیوار محصولی از جنس کامپوزیت است و از الیاف بسیار نازک شیشه‌ تشکیل می‌شود. این الیاف معمولاً قطری معادل 5 الی 25 میکرون دارند. طی سه مرحله کلی، مش فایبرگلاس تولید و آماده استفاده می‌گردد.

مرحله اول و دوم: تاب دادن و بافتن مش

ابتدا الیاف شیشه‌ای که به عنوان تار شناخت می‌شوند توسط ماسوره‌هایی مخصوص تاب داده می‌شوند تا برای بافت آماده شوند. سپس این تارها توسط دستگاه به همراه رشته‌های پود بافته می‌شوند. سایز مش وال پست بر حسب انتخاب ممکن است متفاوت باشد. آنچه مسلم است این است که رشته‌های تار و پود الیاف شیشه‌ای در کنار هم شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که به عنوان مش فایبرگلاس شناخته می‌شود.

مرحله سوم: تقویت مش با رزین

شبکه توری تولید شده در مراحل اول و دوم، هنوز نرم است و به اندازه کافی مقاومت ندارد. در این مرحله از نوعی رزین که ممکن است هر یک از پلیمرهای اپوکسی، وینیل استر یا پلی استر باشد، برای تقویت مش وال پست کمک گرفته می‌شود. نحوه کار به این صورت است که توری مورد نظر در استخری از رزین غوطه ور می‌گردد و به طور کامل به رزین آغشته می‌گردد. سپس این توری داخل کوره قرار گرفته و خشک می‌شود. محصول نهایی یک شبکه مقاوم و سخت است که به صورت رول درآمده و آماده ارائه به بازار و استفاده در صنعت مقاوم سازی ساختمان است.

انواع مش وال پست دیوار کدام است؟

انواع مش وال بر حسب نوع کاربرد، گرم و سایز به شکل‌های مختلفی دسته بندی می‌شود. لازم است پیش از خرید با این انواع به طور کامل آشنا باشید و بر اساس کاربرد مورد نظر خود بهترین و مناسب‌ترین مش را انتخاب و خریداری نمایید.

انواع توری فایبرگلاس بر اساس وزن به 45 گرمی، 60 گرمی، 75 گرمی، 160 گرمی و… تقسیم می‌گردد. همچنین بر اساس عرض مش می‌توان آن را در دسته‌های 5، 30، 60، 100، 120، 160، 170 و 180 سانتی‌متری قرار داد. اندازه چشمه مش که ممکن است 1، 3، 4 یا 5 میلی‌متری باشد، یکی دیگر از خصوصیاتی است که این محصول را در دسته‌های مختلف قرار می‌دهد. طول رول‌های مش وال پست معمولاً 50 یا 100 متری و حتی بیشتر هستند که بر اساس نیاز می‌توانید یکی را انتخاب نمایید. هر یک از ویژگی‌های ذکر شده برای بکارگیری مش در شرایط گوناگون مناسب است. لازم به ذکر است در برخی موارد شرکت‌های تولید کننده شرایطی را فراهم می‌کنند تا مشتریان بتوانند مش‌هایی با عرض یا وزن دلخواه خود را سفارش دهند.

ویژگی‌های یک مش وال پست استاندارد کدام است؟

یک شبکه توری فایبرگلاس استاندارد که برای مقاوم سازی دیوار و هر سازه دیگری مناسب باشد، باید مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را شامل گردد. این ویژگی‌ها در ادامه معرفی خواهند شد.

  • مش فایبرگلاس باید در برابر قلیا مقاوم باشد که اصطلاحا به آن مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا یا مش فایبرگلاس AR گفته می شود.
  • مش فایبرگلاس استاندارد، باید نسبت به اشتعال و حریق کاملاً مقاوم باشد. عدم اشتعال پذیری از جمله ویژگی‌های بارز این محصول به شمار می‌رود.
  • جدا شدن تار و پود مش از یکدیگر نشان دهنده کیفیت نامرغوب آن است. با این حساب محصولی استاندارد است که شبکه توری آن مقاوم و منسجم باشد.
  • مش وال پست هنگام اجرا باید به خوبی روی سطح مورد نظر گسترده شود، بدون این که قسمتی از آن بالا بیاید یا از سطح جدا گردد.
  • تار و پود شبکه توری باید دارای سختی متعادلی باشد، نه آنچنان نرم باشد که به راحتی تغییر شکل دهد و نه آنچنان سخت که سریعاً دچار شکستگی شود.
  • هنگام اجرا روی سطح دیوار، سنگ و…، توری نباید از چسب جدا شود. همچنین جمع شدن توری هنگام اجرای پلاستر توسط کاردک، یکی از نشانه‌های نامرغوب بودن مش است.

بهترین شرایط برای نگهداری مش فایبرگلاس کدام است؟

لازم است بدانید مش وال نیز مانند سایر محصولات پلیمری نیاز به شرایط نگهداری مناسب دارد. در این صورت حتی پس از سپری شدن ماه‌ها نیز می‌توانید همان کیفیت اولیه را از محصول انتظار داشته باشید.

اگر می‌خواهید مش وال پست دیوار را در بسته بندی اولیه خود بدون استفاده نگه دارید، پیشنهاد می‌شود بیشتر از دو سال از آن زمان نگذرد، زیرا بعد از این مدت ممکن است بر اثر عوامل محیطی و گذر زمان، کیفیت اولیه خود را از دست داده باشد. همچنین لازم است محصول را در محیطی نگهداری کنید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید و گرمای زیاد نباشد. هوای سرد نیز می‌تواند درست مانند گرما به مش آسیب برساند. بهترین دما برای نگهداری صحیح از مش فایبرگلاس، 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد است.

مشاوره قیمت و خرید توری و مش وال پست از بازرگانی پلی می

هزینه اجرای مش وال به موارد بسیار گوناگونی بستگی دارد. کیفیت ساخت توری فایبرگلاس، ابعاد مورد نظر (از جمله عرض توری و طول رول)، میزان و تراکم الیاف در واحد متر مربع، اندازه چشمه و… از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت مش فایبرگلاس و وال پست مش به شمار می‌روند. همچنین وزن مش یکی از موارد مهمی است که هنگام تعیین قیمت لحاظ می‌گردد.

بهترین راه برای یک خرید مقرون به صرفه و اجرای وال پست با پایین‌ترین هزینه، مشورت با یک کارشناس باتجربه مانند کارشناسان مجموعه بارگانی پلی می است. بارگانی پلی می ، آماده است تا هر اطلاعاتی را که برای تهیه و پیاده سازی مش وال پست نیاز دارید، در اختیار شما بگذارد. کارشناسان مجموعه با در نظر گرفتن نوع کاربرد مورد نظر شما، وسعت پروژه و بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین محصول را به شما معرفی خواهند کرد و تا پایان مراحل اجرا، همراه شما خواهند بود.

5/5 - (3 امتیاز)

2 thoughts on “مش وال پست دیوار چیست؟

  1. سلام و خسته نباشید، آیا برای نمای ساختمان هم از مش فایبرگلاس استفاده می کنن، با تشکر همایونی هستم

    1. عرض سلام و درود، به شکل مستقیم خیر، اما در نماهای سنگی به منظور اتصال بهتر سنگ نما با ملات زیر کار، توری فایبرگلاس به پشت سنگ متصل شده و چسبندگی و استحکام سنگ نما را بهبود می‌بخشند. امیدوارم اطلاعات کافی بوده باشه، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” توری پشت سنگ” را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 4