دانشنامه

کاربرد گروت در تجهیزات کارخانه‌ای

در این مقاله قصد داریم شما را با نقش و کاربرد گروت‌ها در بخش صنعت و تولید آشنا کنیم و بررسی کنیم که آیا گروت‌ها در بخش صنعت و تولیدات کارخانه‌ای مانند بخش ساخت و ساز و عمران که در مقاله‌های گروتریزی عمق خاک و گروت‌ریزی بیس پلیت به آن اشاره شد کاربری دارند یا خیر؛ برای این کار ابتدا چرایی و علت استفاده از گروت‌ها در تجهیزات کارخانه‌ای را مورد بحث قرار می دهیم:

یکی از ویژگی‌های مهم ماشین‌آلات و دستگاههای بزرگ کارخانه‌ای تاب آوری بالا هنگام ارتعاشات با بسامد بالاست، اینجاست که محصولاتی مانند گروت‌ها پا به عرصه می‌گذارند و به شکل انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته باید از منظر ویژگی تاب آوری بالا در برابر ارتعاشات بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که تاب‌آوری کافی را دارند.

 

گروت ریزی بیس پلیت

 

روش‌ گروت‌ریزی صفحات پایه ماشین آلات کارخانه‌ای از بهترین روش‌ها برای حفظ پایداری و استحکام ماشین‌آلات در برابر ارتعاشات هستند.

در این روش گروت بین دو سطح صفحه (معمولاً فولاد و بتن) برای ایجاد پایداری، تراز، جداسازی لرزش و تراز کردن بیشتر ریخته می شود. در عملیات تزریق بیس پلیت به طور سنتی از گروت سیمانی استفاده می شود. با این حال، بسیاری از صنایع به دلیل توسعه سریع و خواص برتر مواد به سمت گروت اپوکسی روی می‌آورند.

گروت نقش یک واشر مایع بین دو سطح بیس پلیت و کف کار را بازی می کند که به ماشین اجازه می دهد تا به درستی کار کند. علاوه بر این، گروت ارتعاشات دستگاهها را جذب می کند که این ارتعاشات می تواند باعث آسیب ساختاری و خرابی ماشین آلات شود.

برای این منظور دو نوع گروت پرکاربرد در بازار موجود است: گروت سیمانی و گروت اپوکسی.

گروت سیمانی چیست؟

گروت سیمانی از این اجزا ساخته شده:  آب، سیمان و ماسه. گروت سیمان در اشکال مختلف (مانند گروت مقاوم در برابر ساییدگی، گروت زودگیر و …) وجود دارد و در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی از رزین های اپوکسی و سنگدانه ساخته می شود. این مخلوط به این ماده دوام، سختی و خواص ضد آب عالی می بخشد. کسب مقاومت سریع پس از اجرا، استحکام بالای پیوند و مقاومت شیمیایی ارائه شده توسط رزین اپوکسی و مواد پرکننده، آن را برای شرایطی که ارتعاشات، آب، مواد شیمیایی و گرما به طور مرتب وجود دارد، ایده آل می کند. آیین نامه قانونگذارِ:

ANSI (ANSI A118.3) یک مرجع مهم برای ارائه استانداردهای لازم در زمینه ارزش گذاری انواع گروت‌های اپوکسی است.

تفاوت گروت اپوکسی با گروت سیمانی

گستره‌ی کاربری گروت‌های سیمانی بر هیچکس پوشیده نیست اما اگر بصورت خاص در رابطه با گروت‌ریزی پایه ماشین‌آلات سنگین کارخانه‌ای صحبت کنیم ضعف گروت‍های سیمانی آشکار می شود چون گروت‌های سیمانی در برابر ارتعاشات تاب آوری کمتری نسبت به گروت‌های اپوکسی دارند. البته موارد دیگری نیز برای ترجیح گروت‌های اپوکسی به گروت‌های سیمانی وجود دارد که در زیر به آن اشاره شده:

گروت سیمان برای مقاومت در برابر ضربه مداوم و ارتعاشات ماشین آلات سنگین طراحی نشده است. هنگامی که گروت در معرض این تنش ها قرار می گیرند، ترک می خورند یا آسیب می بینند، که می تواند پیامدهای شدیدی برای ماشین و سطح زیر آن داشته باشد. اما، گروت اپوکسی دارای استحکام پیوند باورنکردنی و تاب‌آوری بالا در برابر لرزش است.

گروت سیمانی ممکن است بین صفحه پایه و صفحه کفی دچار انقباض شود. اگر این اتفاق بیفتد، گروت ممکن است ترک خورده و پایداری پیوند بین دو صفحه را تهدید کند. گروت اپوکسی انقباض ذاتی کمی دارد و این خطر را کاهش می دهد.

گروت های سیمانی در برابر حملات شیمیایی آسیب پذیر هستند که می تواند به مرور زمان گروت را تخریب کند. گروت‌های اپوکسی هم در برابر آب و هم در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و برای ماشین‌های سنگین، به‌ویژه در تأسیساتی که در معرض مواد شیمیایی یا فرآوری مرطوب هستند، ایده‌آل هستند.

 

گروت اپوکسی چیست؟

فرآیند گروت‌ریزی ماشین‌آلات سنگین کارخانه‌ای چگونه است؟

فرآیند گروت‌ریزی صحیح ماشین‌آلات کارخانه‌ای در چند بخش دسته بندی می شود که در زیر آورده شده:

آماده سازی بستر گروت‌ریزی و صفحات کف:

قبل از نصب گروت، سطح بتن و صفحه باید به اندازه کافی آماده شود. سطوح تمام اجزاء باید عاری از گرد و غبار، کثیفی و زباله باشد که ممکن است بر کیفیت پیوند گروت تأثیر بگذارد. برای صفحه، هر پرایمر یا پوشش نیز باید قبل از نصب برداشته شود.

اجرای گروت‌ریزی:

 

دستورالعمل گروت‌ریزی

برای ریختن درست گروت اپوکسی، ویسکوزیته بهینه، سرعت جریان و شرایط دمای گروت باید رعایت شود. (استفاده از قیف گروت برای تسهیل جریان گروت در قالب) که هر یک از این جنبه ها می تواند توسط سازنده گروت توصیه و تأیید شود. بعلاوه قالب‌بندی صورت گرفته باید هیچگونه سوراخ و درز نشتی نداشته باشد.

پرداخت سطح گروت و لبه‌ها:

گروت‌های سیمانی به پرداخت‌‌کاری در سطح کار نیاز دارند که در آخر گروت، همسطح صفحه پایه دستگاه شود، در حالی که گروت‌های اپوکسی را می‌توان از لبه صفحه پایه دستگاه پایینتر تراز کرد.

 

گروت‌ریزی تجهیزات کارخانه‌ای

 

خطاها و اشتباهات رایج هنگام گروت‌ریزی

گزینش گروت نامناسب: ابتدا کاربرد گروت را برای پروژه مورد نظر شناسایی کنید و سپس اطمینان حاصل کنید که از گروت مناسب برای پروژه استفاده می کنید. برای ماشین‌آلات سنگین که ارتعاشات شدیدی دارند گروت اپوکسی گزینه اول برای انتخاب است.

ایجاد حفره هوا در زیرکار: همیشه گروت را کاملاً مخلوط کنید. (یعنی مایعات را قبل از اضافه کردن سنگدانه ها با هم مخلوط کنید) اطمینان حاصل کنید که صفحه پایه تراز است، قیف گروت اندازه مناسبی دارد و اجازه می‌دهد گروت به درستی جریان یابد.

تشکیل ترک روی سطح گروت: اگر از گروت سیمانی استفاده می کنید، باید انبساط گروت را در محل گروت‌ریزی پایش کنید. اگر از گروت اپوکسی استفاده می کنید، به دلیل انقباض کم،( به شرط در نظر گرفتن ارتفاع گروت‌ریزی) ریزش، دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که گزینش گروت مناسب برای اینکه کاربرد گروت به صورت مناسبی ارائه شود پایه‌ای‌ترین و مهمترین بخش فرآیند گروت‌ریزی است که برای این کار می‌بایست با پیمانکاران و دست‌اندرکاران امر و شرکت‌های مربوطه مانند شرکت بازرگانی پلی‌می، عرضه کننده انواع مصالح ساخت‌وساز مشاوره بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 3