دانشنامه

لاینینگ چیست؟

لاینینگ در زبان لاتین و در علم مهندسی به معنای پوشش و لایه بندی صفحه و سطح پایه است. امروزه انواع لاینینگ‌ها برای سطوح مختلف عرضه می‌شود که بستگی به پارامترهای مختلفی از جمله کاربری سطح مورد نظر، جنس سطح مورد نظر و نوع لاینینگ موجود به بازار عرضه می‌شوند. هدف اصلی از اجرای لاینینگ روی سطوح، محافظت از آن در برابر عوامل مخرب شیمیایی و فیزیکی است که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به سطح وارد کند که در ادامه مقاله به تفصیل به آن می‌پردازیم.

چرا از لاینینگ استفاده می‌کنیم؟

در بالا در رابطه با عوامل مخرب شیمیایی گفته شد؛ این عوامل دربرگیرنده طیف وسیعی از ساختارهای شیمیایی مانند کربنات‌ها و سولفات‌ها با فرمول شیمیایی so4 و co3 میباشد، اکسیژن موجود در این عناصر تمایل شدیدی به برقراری واکنش با سطوح فلزی از خود نشان میدهند که این واکنش منجر به خوردگی و زنگ زدگی فلزات می‌شود؛ به علاوه مایعات اسیدی حاوی سولفوریک اسید و هیدروفلوریک اسید به شدت با انواع فلزات واکنش نشان داده و فلزات را از بین می‌برند؛ افزون بر این موارد محیطهای دارای خاصیت قلیایی نیز قابلیت آسیب رساندن به سطوح را دارند. به منظور افزایش مقاومت سطوحی که در تماس با موارد آورده شده در بالا قرار دارند از لاینینگ سطوح استفاده می‌شود که در ادامه انواع بیان می‌شود.

 

چرا از لاینینگ FRP استفاده می‌کنیم؟
استفاده از FRP و رزین برای لاینینگ سطوح

رایج ترین انواع لاینینگ کدام است؟

لاینینگ سطوح انواع بسیار گوناگونی دارند که هر کدام ویژگی‌ها و پارامترهای مخصوص به خود را دارند. برای مثال لاینینگ‌های با ورق FRP از جمله پرکاربرد ترین لاینینگ‌ها است که موارد کاربرد بسیار گوناگونی دارد، نوع دیگر این پوشش‌ها سرامیک لاینینگ‌ها هستند که شامل دسته بندی‌های کوچک‌تری می‌شود. در ادامه در رابطه با انواع لاینینگ‌ها و کاربرد هر کدام توضیحات بیشتری آورده شده است.

لاینینگ FRP

لاینینگ و پوشش FRP (پلاستیک‌های تقویت‌شده با فایبر گلاس)، نوعی سیستم لاینینگ است که از رزین‌های ترموست و فایبرگلاس برای بالا بردن دوام و ایمنیِ مخازن ذخیره‌سازی مواد شیمیایی، سیستم‌های لوله‌کشی، تانکر متحرک، برج‌های خنک‌کننده و سایر انواع تجهیزات فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود. با استفاده از پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس به همراه رزین اپوکسی می‌توان سطوح فلزی را دربرابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت نمود. از آنجایی که FRP از جمله متریال‌هایی است که در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد از آن برای محافظت مخازن ذخیره مایعات نیز به کار گرفته می‌شود به خصوص مخازنی که حاوی مایعات خورنده هستند.

مزایای لاینینگFRP

پوشش FRP استحکام و دوام را فراهم می کند و به راحتی دچار آسیب دیدگی نمی شود. در بسیاری از کاربردها، پوشش FRP عملکرد برتری نسبت به سایر مواد دارد. هنگامی که یک رزین پلی استر در ترکیب با فایبرگلاس استفاده می شود، طول عمر پوشش لاینینگ طولانی تر می شود و بسیار مقاوم تر در برابر خوردگی می شود. FRP دارای چندین مزیت است که آن را برای شرایط نامساعد محیطهای صنعتی عالی می کند: ضد آب و هوا، غیر خورنده، مقاوم در برابر ضربه و مقاوم در برابر آتش. FRP همچنین در برابر مواد شیمیایی (عاری از خوردگی اسیدی، محیطی و قلیایی) مقاوم است. به همین دلیل است که مخازنی که برای ذخیره مواد شیمیایی استفاده می شود با FRP پوشانده شده اند.

 

پوشش سرامیک لاینینگ مخازن
تانکر ذخیره آب

سرامیک لاینینگ

سرامیک لاینینگ از انواع مختلفی از مواد سرامیکی مانند سرامیک آلومینا، سرامیک کاربید سیلیکون، سرامیک زیرکُنیا و غیره ساخته می‌شوند. این ماده سرامیکی پودری است که از مواد اولیه مصنوعی مقاوم در برابر اسید و قلیایی از طریق نسبت فرآیند دقیق و فناوری پلیمریزاسیون معدنی پیشرفته ساخته شده است. در محل ساخت، چسب غیر آلی مخصوصی به این ماده اضافه می‌شود و به صورت دستی یا مکانیکی روی سطح مورد نظر اعمال می‌شود. پس از یک سری واکنش های شیمیایی، در دمای محیط به استحکام و سختی سرامیک می‌رسد، از این رو لاینینگ سرامیکی مقاوم در برابر سایش نیز نامیده می‌شود.

انواع سرامیک لاینینگ‌ها

سرامیک لاینینگ را می‌توان به صورت آجرهای ضد اسید (Acid Bricks)، آجرهای ضد اسید سرامیکی، کاشی های ضد اسید (Acid tiles)، کاشی‌های عایق، آجرهای عایق (Insulating Bricks)، آجرهای کربنی (Carbon Bricks) و آجرهای ضد اسید پایه کربنی و گرافیتی دسته بندی نمود.

 

رزین لاینینگ
استفاده از رزین لاینینگ

ملات ضد اسید

ملات ضد اسید یا همان سیمان عایق در برابر اسید از جمله ملات‌های دو جزئی بوده که از سنگدانه های ضد اسید ساخته شده است، از این رو این ملات در برابر فرسایش توسط اسیدها مقاوم است. تا دمای 1400 درجه سانتی گراد مقاوم بوده و طبق BS 784 دارای مقاومت اسیدی حداقل 96 درصد می باشد. ملات ضد اسید کاربردهای زیادی در صنایع پتروشیمی و شیمیایی دارد. بیشترین کاربرد ملات ضد اسید به عنوان ملات نگهدارنده کاشی‌ها، سرامیک‌ها و پوشش‌های آجری است که در تماس با محیط اسیدی قرار دارند برای مثال مخازن نگهداری مایعات اسیدی، برج‌ها و راکتورهای هسته‌ای و کانال انتقال مایعات اسیدی. ملات ضد اسید انواع متفاوتی دارد؛ از انواع ملات های ضد اسید به ملات ضد اسید فوران Furan، ملات‌های سیلیکاتی، ملات‌های رزینی یا پلیمری، ملات بر پایه رزین غیراشباع و وینیل استر و ملات بر پایه رزین‌های اپوکسی اشاره نمود.

رابر لاینینگ

رابر لاینینگ نوعی ماده پلیمری الاستیک سخت است که برای پوشش سطوح بیرونی یا داخلی مانند سطوح مخازن و لوله‌های حاوی مایعات استفاده می‌شود و از محتویات درون مخازن که عموما از نوع مایعات است محافظت می‌کند.

فرآیند اجرای رابر لاینینگ

فرآیند اجرای موفقیت آمیز این پوشش شامل مراحل زیر است:
ابعاد داخلی مخزنی که قرار است محافظت شود را بدست آورید.
ترکیب شیمیایی مایع ذخیره شده در مخزن را برای جلوگیری از واکنش پذیری بررسی کنید.
رابر لاینینگ مناسب برای کل ابعاد ظرف از پیش تعیین شده را به دست آورید.
ترکیب رابر لاینینگ را بررسی کنید تا از عدم واکنش با ماده شیمیایی موجود اطمینان حاصل کنید.

 

رابر لاینینگ
رابر لاینینگ برای خطوط لوله

رزین لاینینگ

پوشش با رزین نوعی پوشش‌ حفاظتی است که برای دریچه‌ها، خطوط لوله و مخازن مایعات استفاده می‌شود. رزین لاینینگ یک جایگزین مقرون به صرفه به خصوص برای لوله‌ کشی‌های آسیب دیده یا قدیمی است. به کمک پوشش رزین لاینینگ‌ آسیب دیدگی لوله کشی‌ها کاملا برطرف شده و لوله کارایی خود را کاملا بازیابی می‌نماید.
برای پوشش لوله ها بسته به میزان آسیب دیدگی که معمولا ناشی از زنگ زدگی و خوردگی است و این که سطح داخلی لوله یا سطح خارجی آن دچار آسیب شده است با انواع رزین که در ادامه آورده شده است تعمیر می‌شود.
رزین‌های مورد استفاده در سیستم رزین لاینینگ شامل رزین‌های اپوکسی، فوران، زینک ریج اپوکسی، وینیل استر، کواتار اپوکسی، پلی استر غیر اشباع، فنولیک، پلی اوره، پلی اورتان، رزین تار اپوکسی می‌باشند.

گلس فلیک لاینینگ

لاینینگ گلس فلیک به نوعی از لاینینگ گفته می‌شود که دارای قطعات بسیار کوچک و نازک شیشه است و برای جلوگیری از خوردگی روی یک ماده پایه اعمال می‌شود. لاینینگ گلس فلیک ممکن است بسیار نازک با ضخامت های متفاوت از 8 میکرون تا کمتر از 1 میکرون باشد. این نوع پوشش می تواند مقاومت بالایی در برابر نفوذ گاز و مایع داشته باشد. گلس فلیک‌ها خرده های شیشه‌ای بسیار ریز هستند. که نسبت طول به ضخامت بسیار بالایی دارند، به این معنی که بسیار طولانی‌تر و پهن‌تر از ضخامتشان هستند. این ویژگی امکان انباشتن چندین لایه از تکه های شیشه را کنار هم فراهم می کند در حالی که همچنان یک پوشش نازک کلی با اندازه کمتر از 10 میکرومتر حفظ می شود. گلس فلیک ها از نظر واکنش پذیری خنثی هستند و تداخل کمی با بقیه مواد پوشش دارند. نوع متریالی که استفاده می شود بستگی به ویژگی‌ها و کاربرد آن دارد، زیرا هر نوع شیشه مزایای خاص خود را عرضه می‌کند.

مزایای لاینینگ گلس فلیک

لاینینگ گلس فلیک می تواند مزایای بسیاری نسبت به سایر انواع پوشش ها داشته باشد. از آنجایی که لایه های شیشه‌ای تحت فشار روی هم قرار گرفته‌اند، توانایی آن در مقاومت در برابر نفوذ گازها و مایعات نسبت به سایر انواع پوشش ها مانند پوشش های رزین آلی بسیار زیاد است. یکی دیگر از مزایای لاینینگ گلس فلیک توانایی آنها در مقاومت در برابر نفوذ مواد شیمیایی است زیرا شیشه به بسیاری از انواع مواد شیمیایی تهاجمی واکنش نشان نمی دهد. از گلس فلیک همچنین می‌توان برای بهبود خواص مکانیکی سطوح، مانند افزایش سختی و ایجاد مقاومت در برابر آتش سوزی و حرارت، استفاده نمود.

ورق‌های ژئوممبرن

ورق‌های ژئوممبران نوعی پوشش با نفوذپذیری بسیار کم است که به منظور کنترل نفوذ مواد سیال (مایع یا گاز) به درون یک سازه استفاده می شود. ژئوممبران‌ها از ورقه‌های پلیمری خالص نسبتاً نازک ساخته می شوند، اما ممکن است از افزودن موادی مانند آسفالت، الاستومر یا اسپری های پلیمری به ورق ژئوممبرن نیز ساخته شوند.

 

ورق ژئوممبرن
لاینینگ استخر با ژئوممبرن

مشخصات فیزیکی

خصوصیات فیزیکی اصلی ژئوممبران ها در حالت تولید شده عبارتند از:

  • ضخامت (ورق صاف، بافت، ارتفاع نرم)
  • تراکم
  • شاخص جریان مذاب
  • جرم در واحد سطح (وزن)
  • انتقال بخار (آب و حلال)

ویژگی‌های مکانیکی

تعدادی آزمایش مکانیکی برای تعیین استحکام ژئوممبرن‌ها وجود دارد. بسیاری برای استفاده در ارزیابی ژئوممبران پذیرفته شده اند که هم کنترل کیفیت و هم طراحی را نشان می‌دهند، یعنی آزمون‌های شاخص در مقابل عملکرد.

  1. استحکام کششی و کشیدگی (شاخص، عرض وسیع، متقارن محوری و درزها)
  2. مقاومت در برابر پارگی
  3. مقاومت در برابر ضربه
  4. مقاومت در برابر سوراخ شدن
  5. مقاومت برشی
  6. مقاومت خمشی
  7. مقاومت در برابر تنش لهیدگی

کاربرد ژئوممبرن

ژئوممبران ها در کاربردهای زیست محیطی، ژئوتکنیکی، هیدرولیک، حمل و نقل و … کاربری دارند که در ادامه به صورت موردی آورده شده است:

  • به عنوان لاینینگ برای تانکرهای آب آشامیدنی
  • به عنوان لاینینگ برای مصارف ویژه آب (به عنوان مثال، تعطیلی ایمن تاسیسات هسته ای)
  • به عنوان لاینینگ برای مانداب (به عنوان مثال، لجن فاضلاب)
  • لاینینگ برای مانداب‌های رادیواکتیو یا خطرناک
  • به عنوان لاینینگ برای مهار ثانویه مخازن ذخیره سازی زیرزمینی
  • به عنوان لاینینگ برای حوضچه‌های سوخت گرمای خورشید
  • به عنوان لاینینگ برای محلول‌های آب نمک
  • به عنوان لاینینگ برای مصارف کشاورزی
  • به عنوان لاینینگ برای صنعت آبزی پروری، مانند استخر پرورش ماهی و میگو و
  • به عنوان لاینینگ برای ذخیره آب زهکشی
  • به عنوان لاینینگ برای انواع استخرها و حوض های تزئینی و معماری
  • به عنوان لاینینگ برای کانال های انتقال آب
  • به عنوان لاینینگ برای کانال های انتقال شیرابه‌های سمی
  • به عنوان لاینینگ برای دفن زباله های جامد اولیه، ثانویه و/یا ثالثه و توده های زباله
  • به عنوان لاینینگ برای لنت های آبشویی انبوه
  • به عنوان لاینینگ برای محل‌های دفن زباله جامد
  • به عنوان پوشش برای خاکستر زغال سنگ نیروگاه
  • به عنوان لاینینگ برای دیوارهای عمودی: یک یا دوتایی با تشخیص نشت
  • به عنوان بریدگی در سدهای خاکی پهنه بندی شده برای کنترل نشت
  • به عنوان لاینینگ برای سرریزهای اضطراری
  • به عنوان لاینینگ ضد آب در داخل تونل ها و خطوط لوله
  • به عنوان روکش ضد آب سدهای خاکی و سنگی
  • به عنوان روکش ضد آب برای سدهای بتنی فشرده غلتکی
  • به عنوان روکش ضد آب برای سدهای بنایی و بتنی
  • در داخل سدها برای کنترل نشت
  • به عنوان مخازن شناور برای کنترل نشت
  • به عنوان پوشش های مخزن شناور برای جلوگیری از آلودگی
  • برای نگهداری و حمل مایعات در کامیون ها
  • برای نگهداری و انتقال آب آشامیدنی و سایر مایعات در اقیانوس
  • به عنوان مانعی در برابر بوهای ناشی از دفن زباله
  • به عنوان مانعی در برابر بخارات (رادون، هیدروکربن ها و غیره) در زیر ساختمان ها
  • برای کنترل خاک های سست
  • برای کنترل خاک های حساس به سرما
  • برای محافظت از مناطق مستعد فروچاله از جریان آب
  • برای جلوگیری از نفوذ آب در مناطق حساس
  • برای تشکیل لوله های مانع به عنوان سد
  • برای مواجهه با تکیه گاه های سازه‌ای به عنوان سدهای موقت
  • برای هدایت جریان آب به مسیرهای مورد نظر
  • زیر بزرگراه‌ها برای جلوگیری از آلودگی ناشی از یخ زدایی با استفاده از نمک‌ها
  • در زیر و در مجاورت بزرگراه‌ها برای نشت مایعات خطرناک
  • به عنوان سازه های مهار برای هزینه های اضافی موقت
  • برای کمک به ایجاد یکنواختی تراکم پذیری و نشست زیرسطحی
  • در زیر روکش های آسفالت به عنوان یک لایه ضد آب
  • برای مهار تلفات نشت در مخازن موجود بر روی زمین

ماندگاری و طول عمر

ژئوممبران ها به قدری آهسته تخریب می شوند که رفتار طول عمر آنها هنوز مشخص نشده است. بنابراین، از آزمایش‌های مخصوص با استانداردهای بین المللی، تحت دما و فشار بالا و یا مایعات تهاجمی، برای تعیین نحوه رفتار طولانی مدت ژئوممبرن‌ها استفاده می‌شود.

چه عواملی باعث آسیب دیدگی ژئوممبرن‌ها می‌شوند؟

هر پدیده‌ای که باعث شکستن زنجیره پلیمری در پوشش ژئوممبران شود، باید به عنوان عامل به خطر انداختن عملکرد طولانی مدت آن در نظر گرفته شود. روند رفتار کلی این عوامل بدین گونه است که باعث می شود ژئوممبران در رفتار تنش-کرنش خود در طول زمان شکننده شود. چندین روش برای کنترل و نظارت بر تخریب طولانی مدت ژئوممبرن‌ها وجود دارد که شامل: افزایش مدول الاستیسیته و افزایش تنش در هنگام شکست می‌باشد. در زیر مواردی که باعث آسیب دیدگی ژئوممبرن‌ها هستند به صورت موردی آورده شده است.

  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • تخریب رادیواکتیو
  • تخریب بیولوژیکی (حیوانات، قارچ ها یا باکتری ها)
  • تخریب شیمیایی
  • تغییرات دمایی و حرارتی (گرم یا سرد)
  • اکسیداسیون

لاینینگ مخازن

یکی از کاربردهای عمده لاینینگ برای مخازن نگهداری انواع جامدات و سیالات است. این مخازن در تماس مداوم با مواد هستند که این مواد ممکن است جامد مانند سیلوهای گندم و یا مایع مانند مایعات شیمیایی و آلی باشند، این مخازن باید از آسیب هایی که این مواد به محیط وارد می‌کنند در امان باقی بمانند، برای این منظور از انواع لاینینگ‌ها برای محافظت سطوح داخلی مخازن که در تماس با این مواد است استفاده می شود.

مخازن بتنی
مخازن فاضلاب بتنی

لاینینگ مخازن بتنی

مخازن بتنی می‌توانند توسط محتویات ذخیره شده در آن‌ها مورد حمله قرار گیرند. لاینینگ مخازن بتنی نگهدارنده مایعات ضروری است، زیرا اگر به درستی محافظت نشوند، ممکن است در معرض خوردگی و از بین رفتن قرار گیرند. به همین دلیل به پوشش محافظ مخزن برای محافظت در برابر آن‌ها نیاز دارند. علاوه بر این ترک خوردگی یا حرکت دینامیکی ممکن است منجر به نشتی مخزن بتنی شود که با استفاده از پوشش و لاینینگ مناسب قابل حل است.
اغلب لازم است دیوارهای داخلی سازه یا مخزن بتنی آب بندی شود تا بتن از خوردگی شیمیایی محافظت شود. در یک دنیای ایده آل، سیستم لاینینگ باید قبل از ساخت مخزن در پروژه طراحی شود، اما در بیشتر موارد نیاز به سیستم لاینینگ تنها زمانی ایجاد می شود که مشکلی در ساختار بتنی موجود رخ دهد.
کاربردهای آب بندی سازه ای به طراحی و اجرای دقیق نیاز دارند زیرا اغلب مواد شیمیایی ذخیره شده بسیار خورنده و خطرناک هستند و حتی نشت مواد شیمیایی در سیستم های پوشش مخزن می تواند عواقب جدی داشته باشد.

لاینینگ مخازن فولادی

مخازن فولادی یکی از پرکاربردترین مخازن برای ذخیره سازی می‌باشد. به همین دلیل لاینینگ آن از اهمیت بالایی در جهت مقاوم سازی برخوردار است. این مخازن فشار بالاتری را تحمل می‌کنند و با آب بندی و لاینینگ آن می‌توان نفوذ مواد شیمیایی و آلودگی را کاملا از بین برد. به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین کاربردها برای مخازن ذخیره سازی فولادی ذخیره سازی مواد شیمیایی است، زیرا یک سیستم ذخیره سازی قوی و قابل اعتماد برای مقاومت در برابر خوردگی و محافظت در برابر سوراخ شدن است که می‌تواند منجر به آشفتگی محیطی شود.
خدمات آبیاری، تولید و حفاظت در برابر آتش نیاز به تامین آب آماده در دسترس دارند. برای این کاربردها می توان یک کف مخروطی برای مخازن ذخیره سازی فولادی طراحی کرد تا از تخلیه سریع و کامل مایعات اطمینان حاصل شود. آب آشامیدنی را می توان در مخازن ذخیره سازی فولادی برای استفاده در صنایع غذایی و آشامیدنی نیز ذخیره کرد.
لاینینگ مخازن فولادی با استفاده از لایه‌ های کامپوزیت­ پلیمری FRP یا اپوکسی بر اساس نوع کاربردی می‌توان انجام داد.

6 نکته مهم در انتخاب لاینینگ مناسب برای مخازن

انتخاب پوشش مناسب برای مخزن به منظور تامین دوام و مقاومت آن می تواند یک موضوع پیچیده باشد. در ادامه 6 مورد که می‌تواند در انتخاب بهتر مفید باشند ذکر شده است.
ویژگی‌ها و خواص مخزن مورد نظر باید در نظر گرفته شده و بر اساس آن انتخاب صورت گیرد
مخزن مورد نظر از چه چیزی ساخته شده است؟ آیا فولاد کربنی است؟ اگر چنین است، احتمالاً به یک پوشش برای محافظت از مخزن و محتویات آن نیاز دارد. اگر از جنس فولاد ضد زنگ باشد ممکن است به لاینینگ نیازی نباشد.
به منظور اجرای لاینینگ، آماده سازی سطح برای اطمینان از اعمال صحیح آن بسیار مهم است. استفاده از سندبلاست برای پاک نمودن سطوح از هر گونه مواد اضافی گزینه مناسبی برای آماده سازی سطح است.
چه نوع مایعی در مخزن نگهداری می‌شود؟
آیا در مخازن محلول‌های اسیدی وجود دارد؟ یا مایعات بر پایه آمین؟ هر یک از اینها می تواند روی پوشش مخزن تأثیر بگذارد، مانند مواد غیر اسیدی مانند نفت خام و سوخت های مبتنی بر هیدروکربن. مهم است که پوششی را انتخاب کنید که از محتویات و همچنین مخزن محافظت کند، در غیر این صورت، خطر آلودگی محصول ذخیره شده زیاد است.

 

لاینینگ مخازن ذخیره مایعات
لاینینگ مخازن نگهداری مایعات

دمای محیطی که مخزن در آن قرار دارد تا چه قدر می‌تواند باشد؟
محصولات مختلف باید در دماهای مختلف نگهداری شوند. به عنوان مثال، نفت خام یا روغن پالم معمولاً باید در دمای 60 درجه سانتیگراد یا بالاتر ذخیره شود تا اطمینان حاصل شود که محصول ذخیره شده مایع باقی می ماند و می تواند جاری گردد. هنگام نگهداری این محصولات در مخزن ، ضروری است که لاینینگ مورد استفاده قادر باشد محصول ذخیره شده را در دمای مورد نیاز محافظت کند.
حفظ سرویس دهی و خدمت رسانی مخزن در طول زمان
طیف وسیعی از محصولات و مواد شیمیایی ممکن است در طول عمر مخزن شما داخل آن ذخیره گردد. برای کمک به تعمیر و نگهداری و اطمینان از عملیاتی ماندن آن، پوشش لاینینگی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به درستی انتخاب گردد. با انتخاب لاینینگ مناسب برای مخزن که بتواند تمام موارد کاربری مخرن را پوشش دهد می‌توان اطمینان حاصل کرد که مخزن کاربری خود را به بهترین شکل حفظ می‌کند؛ انتخاب لاینینگ با کیفیت بالا می‌تواند هزینه بر باشد اما با در نظر گرفتن اینکه هزینه نگهداری و تعمیرات در طول زمان کاهش می‌یابد می‌توان اطمینان حاصل کرد که این موضوع از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. با یک ارزیابی اجمالی از لاینینگ‌های موجود در بازار می‌توان بهترین لاینینگ را با بهترین شرایط اقتصادی انتخاب نمود.
مخزن هر چند وقت یک بار بازرسی می شود؟
برای بازرسی های منظم، لاینینگی که به راحتی قابل پاک شدن باشند و قادر به مقاومت در برابر عملیاتی مانند گاز زدایی برای مخازن حاوی نفت خام باشد، توصیه می شود. در مواردی که نیازی به بازرسی منظم نیست، لاینینگ باید سطح مناسبی از محافظت را ارائه دهد تا به شما اطمینان دهد که نیازی به بررسی منظم ندارد.
قابلیت بازیابی سرویس دهی و خدمت رسانی مخزن چگونه است؟
این یک نکته کلیدی برای تعمیر و نگهداری مخازن است. زمان بسیار با ارزش است و مخزن شما باید در سریع ترین زمان ممکن در صورت تعمیرات و خرابی، چه برنامه ریزی شده یا برنامه ریزی نشده باشد، به حالت اولیه برگردد و کار کند. حتی اگر مخازن یدکی در تاسیسات خود داشته باشید، این به معنای کاهش انعطاف پذیری و عملکرد بالقوه با ظرفیت کمتر از حد لازم است.

سه ویژگی مهم لاینینگ مناسب برای مخازن

  • مانع نفوذ ناپذیری ایجاد می‌کند
  • باید کاملاً به بستر بچسبد
  • تمام شکاف ها را مهر و موم می کند

هزینه اجرای لاینینگ چقدر است؟

بررسی هزینه و قیمت تهیه و اجرای لاینینگ از مقوله‌های بسیار مهم است، برای این که به بهترین و مناسب ترین قیمت‌ها دسترسی داشته باشید ابتدا باید نوع سطح مورد نظر، محیطی که سطح با آن در تماس است و انواع لاینینگ‌های موجود در بازار را بررسی کنید تا بهینه ترین مورد را انتخاب نمایید. همواره بهترین نتیجه‌ها در علم مهندسی با انتخاب بهترین کیفیت‌ها با کمترین‌ هزینه‌ها بدست می‌آید، برای این منظور باید از افراد متخصص و ماهر استفاده نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =