دانشنامه

وال مش دیوار (wallmesh) جایگزین وال پست فلزی

دیگر دوره استفاده از وال پست فلزی قدیمی به سر آمده است. این روزها وال مش دیوار می تواند یک محصول محکم، مقاوم و مقرون به صرفه باشد و این یعنی یک تیر و چند نشان! در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از انواع وال پست نوین به نام وال پست مش دیوار یا به اختصار وال مش آشنا کنیم. در صورتیکه تمایل دارید در ساختمان از وال پست مش به عنوان چایگزین وال پست های فلزی استفاده کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نقش وال پست در ساختمان چیست؟

وال پست یک نوع نگهدارنده دیوار محسوب می شود. این محصول در کارگاه و از قوطی و نبشی تولید می شود. همینطور طول های مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است. البته گاهی نیز به اسم وادار شناخته می شود. این نگهدارنده حالت غیر سازه ای دارد. در واقع یکپارچه سازی و مهار و همبستگی دیوار به واسطه اسکلت سازه صورت می گیرد. در نهایت نیز افزایش استحکام دیوار فراهم می شود. استفاده از این نگهدارنده سبب می شود که دیوار بتواند نیروهایی که ناشی از وزن خود هستند را مهار نماید. وال پست یک نوع کمک کننده به دیوار سازه است. در واقع به واسطه این نگهدارنده دیوار می تواند فشار و ضربه های ناشی از زلزله و باد و طوفان را تحمل کند. این سازه می تواند نیرو را از دیوار به سمت چارچوب سازه یا فریم منتقل سازد.

چرا وال پست سنتی و فلزی منسوخ شده است؟

وال پست‌های سنتی، بر خلاف وال مش‌ها، سال‌های زیادی است برای تقویت سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطالعه روی زلزله اخیر کرمانشاه نشان داد که این دسته از وال پست‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که دارند قادر نیستند استحکام کافی را در ساختمان‌ها ایجاد کنند. از جمله این محدودیت‌ها و معایب می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ضعف در اتصالات وال پست فلزی نسبت به وال پست‌های جدید

به طور کلی وال پست‌های سنتی متشکل از وادارهای افقی و عمودی هستند که در فواصل مشخص به اسکلت اصلی ساختمان و پلیت‌ها متصل می‌گردند. این اتصال ممکن است به شکل‌های متفاوت باشد. آنچه اهمیت دارد، شیوه اتصال است که باید متناسب با متریال به کار رفته و کاربرد مورد نظر انتخاب گردد. در برخی موارد میلگردها تنها با یک اتصال جوشی کوتاه به سازه اتصال می‌یابند. این نوع اتصالات به اندازه کافی ایمن نیستند و در زمان زلزله به راحتی می‌شکنند. این مشکل در وال مش‌ها وجود ندارد، زیرا در این نوع وال پست خبری از اتصالات متعدد و پیچیده نخواهد بود.

  • فرآیند طراحی و اجرای پیچیده و پر از جزئیات وال پست سنتی و فلزی

پیچیدگی زیاد همیشه می‌تواند دردسرآفرین باشد. در مورد وال پست‌های سنتی نیز این مسئله صدق می‌کند. وال پست‌های فلزی از مراحل طراحی تا اجرا دارای پیچیدگی‌ها و جزئیات زیادی است. عدم توجه به یکی از این جزئیات می‌تواند کل کار را با مشکل مواجه سازد. در حالی که این مشکل در مورد وال مش‌ها وجود ندارد. به عنوان نمونه، استفاده از ناودانی‌ها و مقاطع بالدار برای مهار خارج از صفحه دیوار، اهمیت بسیار زیادی دارد، اما در بسیاری از موارد این مسئله جدی گرفته نمی‌شود. عدم استفاده مناسب و بجا از ناودانی‌ها و مقاطع مورد نیاز می‌تواند ایمنی ساختمان را تضعیف کند.

  • اجرای زمانبر، دشوار و تخصصی وال پست سنتی و فلزی

یکی از دلایلی که باعث شده است استفاده از وال پست‌های فلزی قدیمی منسوخ شود، فرآیند اجرای زمان‌بر آن است. از آن‌جایی که پیچیدگی‌های طراحی و اجرای این نوع وال پست زیاد است، طبیعی است که زمان زیادی برای نصب آن لازم خواهد بود. در صورتی که وال مش‌ها در مدت زمانی بسیار کوتاه روی دیوارها نصب می‌شوند. همچنین دشوار بودن فرآیند اجرای وال پست‌های فلزی باعث می‌شود حتماً به نیروی متخصص و کاربلد برای نصب وادارها نیاز باشد که همین امر، کار را پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند.

وال مش دیوار (wallmesh) چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که چرا وال پست‌های سنتی انتخاب مناسبی برای مقاوم سازی بنا به شمار نمی‌رود، اما لازم است با وال مش‌ها نیز بیشتر آشنا شویم. به این ترتیب لزوم جایگزینی وال پست‌های قدیمی با وال پست مش را بهتر درک خواهیم کرد. یکی از جدیدترین روش‌های تقویت دیوارهای غیرسازه‌ای، استفاده از سیستم وال مش است که در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است.

اگر وال مش را به زبانی ساده نوعی کلاف در نظر بگیریم باید گفت که این کلاف در انواع مختلفی عرضه می شود. وال مش دیوار یکی از انواع وال پست محسوب می شود. در واقع وال مش جدیدترین نگهدارنده بوده و سبب مهار و کنترل دیوارهای غیر سازه ای می شود. وال پست مش فایبرگلاس جایگزینی عالی برای وال پست های قدیمی محسوب می شود. وال پست با مش فایبرگلاس از جدیدترین روش هایی است که سبب افزایش استحکام سازه ها می شود. این محصول از ویژگی هایی برخوردار است که در وال پست های قدیمی دیده نمی شود. وال مش ها مثل یک توری عمل می کنند. وزن و ابعاد و فواصل متفاوت و از پیش تعیین شده ای دارند.

اساس این روش، سیستم FRCM است که در آن از کامپوزیت مسلح شده برای مهار دیوارها استفاده می‌شود. به طور دقیق‌تر، سیستم وال پست مش متشکل از یک لایه مش فایبرگلاس است که با دو لایه پلاستر گچی یا سیمانی پوشانده می‌شود. اجرای فایبرگلاس توری شکل روی سطح دیوار از هر دو طرف، باعث می‌شود دیوار انسجام و یکپارچگی خود را هنگام وارد شدن بارهای جانبی حفظ کند. به این ترتیب حتی با وقوع زلزله یا طوفان، خبری از ترک خوردگی‌های بسیار عمیق و ریزش دیوار نخواهد بود. به عبارتی دیگر، سیستم وال مش، نیروهای وارد شده بر دیوار را به اسکلت اصلی ساختمان منتقل می‌کند و مانع از آسیب‌های جدی می‌گردد.

مش الیاف کربن
مش الیاف کربن برای مقاوم سازی دیوار

این نوع وال پست به شکل نواری اجرا می شود. وال مش دیوار بهترین گزینه برای وادارهای عمودی هستند و از قیمت مناسبی برخوردارند. دقت کنید که از دیوارهای داخلی نیز محافظت می کنند و سبب افزایش استحکام دیوار می شوند. برای نصب وال مش دیوار نیاز است که ضوابط و نقشه به درستی رعایت شود. همینطور نیاز است در جایگاه مشخص خود قرار بگیرد. در سیستم وال مش، نوار مش فایبرگلاس با استفاده از پلاسترهای سیمانی یا گچی بر روی دیوار نصب می گردد.

مزایای وال پست مش چیست؟

وال پست مش دیوار سبب می شود که مشکل ترک خوردگی دیوار برطرف شود. از سوی دیگر از جمع شدگی ملات روی دیوار نیز جلوگیری می شود. این نوه وال پست در برابر حرارت بسیار مقاوم است و همینطور در برابر خوردگی نیز مشکلی نخواهد داشت. مش فایبرگلاس مورد استفاده در سیستم وال مش بسیار مقاوم بوده و در محیط های قلیایی مثل محیط های سیمانی دوام زیادی دارد. مقاومت بالای اجرایی این مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا در برابر کشش و سازگاری با پلاسترهای گچی و سیمانی سبب شده تا یک محصول ارزشمند محسوب شود. اما اگر بخواهیم به شکل دیگری مزایای وال مش دیوار را بررسی کنیم شاید بهتر باشد نگاه دقیق تری داشته باشیم.

  • امکان اجرای وال مش بر روی انواع دیوار (دیوار بلوک سیمانی، هبلکس، سفالی، آجری و…)
  • این نوع وال پست سبب می شود که حرکت خارج از صفحه دیوار صورت نگیرد. در واقع ایستایی آن تضمین شده است.
  • از سوی دیگر وال مش دیوار از ساختمان ها و سازه ها در برابر عوامل محیطی مخرب تا حد زیادی محافظت می کند و سبب می شود که ضرر و خسارت مالی کمتری رویت شود.
  • در یک مقایسه ساده متوجه خواهیم شد که حداقل 50 درصد صرفه جویی در هزینه برای این محصول در مقایسه با وال پست های فلزی مرسوم وجود دارد و سبب می شود که هزینه ها کاهش پیدا کنند. وال مش دیوار قیمت ارزانتری دارد.
  • به واسطه وال پست مش دیوار دیگر نیازی به وال پست های میانی نیست. این نگهدارنده همه وادارهای قائم را حذف می کند. همینطور دیگر نیازی به هشتی گیرهای تقاطع دیوارها نخواهد بود.
  • تست های لرزه ای بر روی این محصول صورت گرفته و مشخص شده است که عملکرد آن در تست های لرزه ای به نمونه های سنتی بسیار بهتر است. کلا ترک خوردگی دیوار تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
  • سیستم وال مش با طبیعت سازگاری بیشتری دارد.
  • شرایط انبارداری مصالح مورد استفاده در این سیستم، چندان پیچیده نیست.
  • وال مش‌ها (wallmesh) وزن سبکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند.
  • توری‌های فایبرگلاس با انواع مختلف مصالحی که در ساخت بنا به کار می‌روند سازگار هستند.

اجزای تشکیل دهنده وال مش کدام است؟

وال مش دیوار از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا، پلاستر سیمانی، گچی و همینطور سایر اجزای خاص استفاده می کند. به این ترتیب شناسایی هر یک کمک می کند تا این محصول انتخاب کاملاً حرفه ای محسوب شود.

اجرای پلاستر سیمانی و وال مش دیوار
چگونه با ماله دستی پلاستر سیمانی را روی وال مش اجرا کنیم؟

نوار وال مش یا مش فایبرگلاس چیست؟

در بررسی وضعیت وال مش دیوار به موضوع مش فایبرگلاس برخوردیم که جا دارد در مورد آن صحبت کنیم. مش فایبرگلاس یک نوع مش کامپوزیت شیشه محسوب می شود و در سیستم مقاوم در برابر مواد قلیایی مناسب است. این نوار یا مش ها نوعی توری هستند که برای اجرای وال پست دیوارهای ساختمان بتنی و فولادی استفاده می شوند. از مهمترین ویژگی های نوار وال مش می توان به انعطاف پذیری بالا، چسبندگی مناسب و سطح مقاومت کششی بالا اشاره کرد. مقاومت این نوارها در برابر محیط قلیایی و بازی بالا است.

مش فایبرگلاس یک توری بسیار ایده آل در صنعت ساخت و ساز و ساختمان شناخته می شود. از این محصول در اجرای وال مش دیوار و یا کامپوزیت FRCM استفاده می شود. در واقع سبب می شود که کنترل ترک خوردگی برای دیوارهای غیرباربر صورت بگیرد. این محصول یک جایگزین برای والپست های مرسوم فلزی محسوب می شود و ساختار مخصوصی دارد. نوار وال مش مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و خوردگی دارد. این محصول در برابر باکتری و جانوران موذی نیز یک انتخاب عالی محسوب می شود. انعطاف پذیری خوبی دارد و همینطور چسبندگی آن نیز در مصارف مختلف مناسب است. سطح مقاومت کششی بالا سبب می شود تا اجرای خوبی داشته باشد. سهولت در کاربرد و همینطور صرفه اقتصادی بالا یکی از ویژگی های مهم نوار وال مش محسوب می شود.

پلاستر سیمانی چیست؟

پلاستر سیمانی از بهترین متریال هایی است که در نصب وال مش دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. چه خوب است در مورد پلاستر سیمانی اطلاعات بیشتری داشته باشیم. مشخص است که این پلاسترها از جنس سیمان هستند و همینطور دوام و کیفیت بالایی دارند. در واقع نوعی لایه پوششی محسوب می شوند. این محصول برای نصب نوار وال پست (مش فایبرگلاس) گزینه خوبی محسوب می شود. این محصول برای پوشش سطوح بتنی و دیوارهای آجری و بلوکی استفاده می شوند. پلاسترهای سیمانی برای سطوح خارجی و داخلی مناسب هستند. به طور کلی مانع از نفوذ رطوبت و سایر عوامل محیطی می شوند. دیوارها در وضعیت کروم بندی اجرا می شوند و پلاستر سیمانی می بایست به واسطه روش پاششی یا با ماله روی سطح یا دیوارهای مش بندی استفاده شود.

اجرای ملات سیمانی روی مش فایبرگلاس
اجرای ملات پاششی روی سطح مش فایبرگلاس

پلاستر گچی چیست؟

پلاستر گچی نوع دیگری از پلاسترها می باشد که جهت نصب مش فایبرگلاس دروال مش دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. پلاسترهای گچی ترکیبی از ماسه و گچ و سیمان به همراه آهک هستند. این مواد به واسطه رنگدانه های رنگی ترکیبات مخصوصی را شامل می شوند. این محصول دارای چسبندگی عالی بوده به طوری که اجرای آن بسیار آسان است. از پلاسترهای گچی به عنوان یک پوشش عالی برای دیوارهای داخلی و سقف و ستون ها استفاده می شود.

این محصول در مجتمع های مسکونی و تجاری کاربرد دارد. پلاستر گچی به عنوان یک پودر خشک آماده استفاده می شود. از این محصول برای ایجاد استحکام اولیه در سطح بالا در یک دوره زمانی بسیار کوتاه استفاده می شود. پلاسترهای گچی روکش و اندود مخصوصی در اجرای انواع وال پست هستند. ضخامت این پلاسترها بین 6 الی 20 میلی متر در نظر گرفته می شود. ضخامت زیر پوش گچ به طور کلی برای دیوارها 11 میلی متر است. همینطور برای سقف ها 8 میلی متر است. حداقل ضخامت گچ 6 میلی متری برای جلوگیری از ایجاد ترک اعمال می شود.

نقش ناودانی یا نبشی منقطع در وال مش چیست؟

نبشی منقطع از روش های مناسب برای اتصال دیوار به عضو قائم محسوب می شود. در این حالت از نبشی سرد نورد فولادی در طرفین دیوار استفاده می شود که به طور کلی عضو قائم سازه ای متصل خواهد بود.

وال مش دیوار جایگزین وال پست فلزی

وال مش دیوار و وال پست فلزی هر دو وظیفه یک دارند و آن اتصال دیوارها و تیغه ها به اسکلت ساختمان، برای مقاومت در برابر نیروهای جانبی باد و زلزله می باشد. به هر حال نمی توان گفت که بین این دو محصول تفاوتی وجود نداشته باشد. مثلا مهمترین تفاوت های وال مش و وال پست هزینه آنها در نصب است. به زبانی ساده تر، در وال مش دیوار نیازی به وادارهای عمودی و افقی نیست. هزینه نصب و قیمت وال مش به نسبت وال پست فلزی کمتر خواهد بود چون نیازی به بست های فلزی نبوده و خبری از میلگرد بستر نیز نخواهد بود. حذف این فاکتورها سبب می شود تا نصب و اجرای وال مش به نسبت وال پست آسانتر باشد. یعنی هزینه های مربوط به نیروهای متخصص کمتر است. اتصالات وال مش دیوار به نسبت وال پست های قدیمی بسیار آسانتر است. برای وال پست های مش محدودیت طولی وجود ندارد. در واقع در این سسیستم اصلا از وادار قائم استفاده نمی شود.

وال مش مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان و مقررات ملی ساختمان

از آنجایی که اجرای وال پست نقش مهمی در مقاوم سازی ساختمان‌ها دارد، قوانین و نکات اجرایی ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. در مورد وال پست مش نیز سازمان نظام مهندسی و آیین نامه‌هایی مانند استاندارد 2800 و نشریه 819، ضوابط و مقررات خاصی را برای طراحی و اجرای صحیح ارائه داد‌ه‌اند. از جمله این ضوابط و مقررات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • حداکثر طول مجاز دیوارهای غیرسازه‌ای در یک ساختمان باید 40 برابر ضخامت دیوار یا 6 متر باشد. برای دیوارهایی با طول بیشتر لازم است از سیستم وال مش یا دیگر انواع وال پست جهت مقاوم سازی سازه بهره گرفت.
  • اگر دیوارهای داخلی یا تیغه‌ها ارتفاعی بیشتر از 1.8 متر داشته باشند، حتماً باید با وال پست مقاوم شوند.
  • دیوارهای غیرسازه‌ای از کف باید ارتفاعی معادل حداکثر 3 و نیم متر داشته باشند. در غیر این صورت باید با وال پست مهار گردند.
  • در صورت استفاده از وال مش، توری‌های فایبرگلاس باید در هر دو طرف دیوار و کاملاً روبروی یکدیگر اجرا شوند.
  • مهار دیوارهای نما نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و مطابق با آیین نامه 2800 انجام گردد.

 

اجرای وال پست فلزی
اتصال کشویی در وال پست های فلزی

مراحل اجرای وال پست مش چگونه است؟

برای اجرای وال پست مش نیاز است که 4 مرحله طی شود:

گام اول: در ابتدا می بایست ناودانی یا نبشی منقطع در فضایی که دیوار چیده شده است نصب شود. در زمان نصب این نبشی می بایست ساق های نبشی کاملاً با دیوار متصل نباشند. در واقع سیستم عملکرد آزادانه بسیار مهم است. نصب نبشی به واسطه اتصالات جوشی یا پیچی صورت می گیرد. چسب های اپوکسی در این راستا دو جزئی هستند.

گام دوم: دیوار چینی گام بعدی است که به شکل متعارف ارزیابی می شود. وجود مصالح جداکننده مثل پشم سنگ یا پلی استایرن سبب می شود که دیوار چینی به درستی صورت بگیرد.

گام سوم: اجرای نوار وال مش فایبرگلاس سومین گام محسوب می شود. نوارهای وال مش شامل عرض های از پیش تعیین شده هستند. نیاز است که این نوارها به شکل عمودی اجرا شوند. نوارها به شکل الیاف شیشه ای نیز اجرا می شوند. نصب آنها نیز توسط میخ صورت می گیرد.

گام چهارم: در چهارمین مرحله نیاز است که اجرای پلاسترهای ویژه وال مش صورت بگیرد. در مرحله نهایی این الیاف توری شیشه ای به واسطه پلاسترهای گچی یا سیمانی پوشیده می شوند.

وال مش دیوار تنها راهکار در ساختمان های بدون وال پست

بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و حتی جدید، بدون سیستم وال پست اجرا شده‌اند. اجرای دیوارها بدون اجرای وادارهای قائم و افقی می‌تواند در آینده خسارت‌های زیادی به بار آورد. سؤال اینجاست که در چنین مواقعی راه حل چیست؟ آیا می‌توان بعد از اجرای دیوارها و ساخت ساختمان، سیستم وال پست فلزی را برای مقاوم سازی بنا اجرا کرد؟

متأسفانه اجرای وال پست‌های سنتی در چنین ساختمان‌هایی امکان پذیر نیست، اما خبر خوب این است که به کمک وال مش‌ها می‌توان چنین سازه‌هایی را به راحتی مقاوم سازی کرد. اگر ساختمان مورد نظر بسیار قدیمی باشد و یا به هر دلیلی دیوارچینی آن بدون اجرای وال پست انجام شده باشد، حتی در انتهای کار نیز می‌توان با نصب صحیح مش فایبرگلاس و پلاسترکشی مناسب، دیوارها را از نظر لرزه‌ای مقاوم کرد. در واقع در این روش، نیازی به اجرای ناودانی‌ها یا نصب تیرک‌ها و وادارها در میانه دیوارها وجود ندارد و لایه‌های فایبرگلاس روی سطح دیوار اجرا می‌شوند. به همین دلیل تقویت دیوارها با سیستم جدید وال مش بسیار آسان است. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد از وال پست مش برای ترمیم و مقاوم سازی بناهای تاریخی نیز کمک گرفته می‌شود. با توجه به این که متریال‌های به کار رفته در این سیستم با مصالح گوناگون از جمله کاه‌گل، آجر، سیمان و… سازگاری دارند، هیچ آسیبی به بنا وارد نخواهد شد.

عوامل مؤثر بر عملکرد وال مش در ساختمان چیست؟

این شیوه نسبت به شیوه های سنتی از نظر عملکرد بسیار مطلوب تر است. کاربرد این شیوه در مقایسه با شیوه های سنتی سبب می شود که کاهش هزینه 40 تا 60 درصدی داشته باشد. سرعت اجرا و پیاده روی در این شیوه بالا است. در واقع وادارهای قائم حذف می شوند و به طور کلی عملکرد آن به درستی صورت می گیرد. در شیوه وال مش به طور کلی نیازی به میلگرد بستر نخواهد بود.

اجرای این شیوه بسیار آسان در نظر گرفته شده است. یعنی توسط تیم نیمه حرفه ای هم شرایط قابل اجرا است. نازک کاری سبب می شود که ترکی در این بخش ایجاد نشود. این روش به صورتی است که نیازی به اجرای هشتی گیر در تقاطع دیوارها نخواهد بود. حذف مرحله ضد زنگ نیز سبب شده است تا موقعیت اجرایی وال مش ها به درستی صورت بگیرد.

هزینه اجرای وال مش (wallmesh) چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

بررسی ها نشان می دهد که هزینه اجرای وال مش به نسبت وال پست فلزی 50 درصد کمتر است. یک سری فاکتورهای مهم در تعیین قیمت این محصول وجود دارد. مثلاً ابعاد چشمه، میزان الیافی که در هر متر مربع به کار رفته است و همینطور کیفیت وال مش تولید شده نیز مهم است. این محصول کیفیت و قیمت های متنوعی دارند. مقاوم سازی سازه به طور کلی سبب می شود که اجرای وال پست به درستی صورت بگیرد. همه این موارد روی قیمت محصول تاثیر گذار خواهد بود.

وال پست ها در دیوار ساختمان ها و سازه های بتنی و فولادی استفاده می شوند. این محصول در برابر زلزله سبب حفاظت بیشتر می شود. وال پست سبب می شود که ترک خوردگی دیوار به حداقل برسد و این موضوع خود بخش مهمی از هزینه ها را شامل می شود. وزن سبک و نصب و اجرای ساده نیز موضوع مهمی است. این نوع وال پست می بایست در برابر فشار و خمش و کشش بسیار مقاوم باشد. همینطور می بایست از حرکت کردن دیوار نیز جلوگیری شود. وادارهای عمودی و افقی در این سیستم نیازی نیست و این موضوع سبب کاهش هزینه ها می شود. این محصول سازگاری زیادی با انواع سازه ها دارد.

مقایسه وال مش با وال پست فلزی و مزایای وال مش

با گذر زمان و وقوع حوادث طبیعی مخرب مانند زلزله‌های بزرگ، مقاوم سازی ساختمان‌ها بیشتر جدی گرفته شده است. حاصل این توجه و تأکید بیشتر بر مقاوم سازی، استفاده از انواع وال پست، از جمله وال مش، برای تقویت دیوارها است. تجربه نشان می‌دهد هنگام وقوع زمین لرزه و طوفان‌های سهمگین، بسیاری از دیوارها، دچار آسیب‌های جدی، از جمله ترک‌های عمیق و حتی ریزش می‌شوند. خسارت‌های جانی و مالی حاصل از این آسیب‌ها گاهی غیرقابل جبران است. به همین دلیل پیدا کردن بهترین و مطمئن‌ترین روش برای مقاوم سازی دیوارها اهمیت بالایی دارد.

مقایسه وال مش دیوار (wallmesh) و وال پست‌های فلزی نشان می‌دهد، میزان خرابی‌ها در ساختمان‌هایی که در آن‌ها از وال پست مش استفاده می‌شود به مراتب پایین‌تر است. هر چند وال پست‌های فلزی نیز مزایای زیادی به همراه دارند، اما به دلیل پیچیدگی‌ها و دشواری‌های فرآیند نصب و اجرا، با وال پست‌های جدید جایگزین شده‌اند. در ادامه تمام مراحل طراحی و اجرای وال پست‌های قدیمی و جدید با یکدیگر مقایسه خواهند شد تا در نهایت بتوان از بهترین روش برای تقویت سازه‌ها بهره گرفت.

افزایش سرعت اجرای ساختمان در سیستم وال مش دیوار (wallmesh)

در تمام پروژه‌های ساخت و ساز، سرعت کار یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی دیگر، هر چقدر سرعت اجرای پروژه بیشتر باشد و در زمان کمتری به اتمام برسد، سود حاصل از کار نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل پیمانکاران به دنبال راهی برای افزایش سرعت کار، به شرط حفظ کیفیت، هستند. اجرای سیستم وال مش می‌تواند به درستی این هدف را میسر سازد.

یکی از مزایای بسیار مهم وال پست مش، فرآیند سریع اجرای آن است. در این روش تنها لازم است سطح دیوار یکدست شود، لایه مش فایبرگلاس به طور موقتی روی دیوار نصب گردد، لایه اول پلاستر روی سطح مش کشیده شود، نبشی‌ها نصب شوند و در آخر لایه دوم پلاستر تمام سطح دیوار را بپوشاند. کل این فرآیند در مدت زمانی بسیار کوتاه قابل انجام است. عدم نیاز به جوشکاری‌های متعدد و نصب وادارهای فولادی که جزء جدایی ناپذیر فرآیند اجرای وال پست‌های فلزی است، سرعت اجرای وال مش را به شکل قابل توجهی بالا می‌برد. حاصل این کار، اجرای صحیح و ایمن سیستم وال پست در کمترین زمان ممکن و کاهش زمان اجرای پروژه است.

کاهش چشمگیر هزینه اجرای ساختمان به روش وال مش

هیچ پیمانکاری نمی‌تواند ادعا کند که پایین آوردن هزینه‌های اجرای ساختمان برای او اهمیتی ندارد. با این حال قوانین و ضوابط مربوطه اجازه نمی‌دهند هزینه تمام شده پروژه “به هر قیمتی” پایین بیاید. با این حال روش‌های ایمن و قانونی وجود دارد که هم به بالا رفتن کیفیت کار می‌انجامند و هم تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند. یکی از این روش‌ها، استفاده از وال مش به جای وال پست‌های فلزی است. همان‌طور که می‌دانید متریال اصلی به کار رفته در سیستم وال پست سنتی، فولاد است که قیمت بالایی دارد. همچنین هزینه حمل و نقل و نگهداری اجزاء سیستم وال پست سنتی نیز بسیار بالاتر از وال پست مش است. به همین دلیل بسیاری از پیمانکاران ترجیح می‌دهند برای مقاوم سازی دیوارهای سازه به سراغ سیستم وال مش بروند.

علاوه بر این که هزینه مواد اولیه در سیستم وال پست مش به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر است، در دیگر مراحل کار نیز هزینه‌ها پایین‌تر از وال پست‌های فلزی تخمین زده می‌شوند. برای مثال به دلیل آسان بودن فرآیند طراحی و اجرای وال مش‌ها، نصب این نوع وال پست نیازی به نیروی ماهر و متخصص ندارد و حتی یک کارگر ساده نیز از پس انجام آن بر می‌آید. این در حالی است که برای نصب وال پست فلزی حتماً باید از نیروی متخصص و آشنا به جوشکاری و… کمک گرفت. همین امر تا حد زیادی از دستمزدها می‌کاهد. از طرفی کاهش زمان اجرا نیز به منزله کاهش هزینه‌ها خواهد بود و از این حیث نیز وال پست مش کم هزینه‌تر به حساب می‌آید.

وال مش (wallmesh) را بدون نیاز به نیروی ماهر اجرا کنید

در بخش قبل نیز به این نکته اشاره شد که اجرای وال پست‌های جدید فرآیند پیچیده‌ای ندارد و به همین دلیل کارگران معمولی نیز قادر به انجام آن هستند. در سیستم وال پست‌های فلزی، کیفیت اتصالات جوشی و پیچی از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که اگر تنها یک اتصال به درستی برقرار نشود ممکن است خسارت‌های بزرگی به دنبال داشته باشد. این در حالی است که طی فرآیند اجرای وال مش، خبری از اتصالات پیچیده نیست. توری‌های مش فایبرگلاس معمولاً به کمک گیره یا میخ به دیوار نصب می‌گردند و سپس با پلاسترکشی فیکس می‌شوند. فرآیند تهیه پلاستر و اضافه کردن آن روی دیوار (به صورت دستی یا پاششی) نیز بسیار آسان است و هر کارگر ساده ساختمانی با آن آشنایی دارد. به همین دلیل گفته می‌شود اجرای وال پست مش نیازی به نیروی متخصص ندارد و به سادگی امکان پذیر است.

حذف انواع وادار قائم و افقی در سیستم وال مش (wallmesh)

یکی از مزیت‌های بزرگ وال پست‌های جدید، حذف وادارهای قائم و تیرک‌‎های افقی در فرآیند نصب آن‌ها است. در روش سنتی اجرای وال پست، برای مهار مناسب دیوارها باید از وادار قائم و افقی برای تقویت سازه استفاده کرد. نصب این وادارها پیچیدگی‌های بیشتری را نیز با خود به همراه می‌آورد، از جمله سوراخ‌کاری بتن، جوشکاری‌های اضافی، نصب پلیت در بتن، اضافه کردن لایه ضدزنگ و… با حذف وادارها، تمام این مراحل اضافی نیز خود به خود حذف می‌شوند و عملیات دیوارچینی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌گردد.

از طرفی دیگر در سیستم وال مش، به دلیل عدم نیاز به وادارهای قائم و تیرک‌های افقی، بخش بزرگی از هزینه‌های پروژه نیز حذف می‌گردند و موجب صرفه جویی در بودجه مورد نیاز می‌شود. با این حساب به نظر می‌رسد جایگزین کردن وال پست‌های سنتی با وال پست مش، از هر جهت انتخابی درست و مقرون به صرفه است. همچنین عدم نیاز به اجرای وادارها و تیرک‌ها، احتمال ترک خوردگی لایه نازک کاری (به دلیل انبساط حرارتی مصالح) را نیز به حداقل می‌رساند. جالب است بدانید در اجرای وال پست از نوع مش، با وجود این که خبری از نصب وادارها نیست، هیچ محدودیتی نیز برای طول دیوار وجود ندارد.

اجرای وال پست به روش وال مش دیوار بدون نیاز به میلگرد بستر

سیستم وال پست مش (wallmesh) بسیاری از پیچیدگی‌های کار با وال پست‌های قدیمی را رفع می‌کند که نمونه‌ای از آن را در بخش قبل مورد بررسی قرار دادیم. یک مثال دیگر در این مورد، حذف میلگرد بستر در سیستم وال مش است. میلگردهای بستر قطعاتی فلزی متشکل از مفتول‌های عرضی و طولی هستند که به صورت نردبانی یا خرپایی به یکدیگر جوش داده می‌شوند. اجرای این قطعات در لایه‌های میانی دیوار، موجب تقویت دیوارها و جلوگیری از ریزش و خرابی آن‌ها می‌شود. در عین حال استفاده از این نوع میلگردها از طرفی باعث افزایش زمان انجام کار و کاهش سرعت دیوارچینی می‌شود و از طرفی دیگر هزینه‌های بسیاری را به هزینه کلی پروژه می‌افزاید. این در حالی است که به کمک سیستم وال پست مش می‌توان هر دوی این مشکلات را به راحتی حل کرد. در سیستم وال مش دیوار، نیازی به اجرای میلگرد بستر در فرآیند دیوارچینی نیست. به همین دلیل کار دیوارچینی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از قبل انجام می‌شود. همین امر باعث شده است استفاده از سیستم جدید وال پست رواج بیشتری پیدا کند و طرفداران بیشتری به دست آورد.

کاهش بار و نیروی وارد بر ساختمان در روش وال مش

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، طراحی سیستم وال پست فلزی پیچیدگی‌های بسیاری دارد. یکی از عللی که باعث این پیچیدگی می‌شود، میزان افزایش باری است که نصب این نوع وال پست‌ها با خود به همراه می‌آورد. به عبارتی دیگر با اجرای وال پست‌های سنتی، به مقدار بار مرده ساختمان تا حد زیادی افزوده می‌شود. این افزایش بار و نیرو، تأثیر بزرگی در محاسبات و عملکردهای لرزه‌ای ساختمان دارد. از آن جایی که اجزاء تشکیل دهنده وال پست فلزی، قطعات فولادی هستند، بدیهی است که وزن بالایی دارند و نمی‌توان از این مقدار نیروی وارد شده به ساختمان چشم پوشی کرد.

به نظر می‌رسد تنها راه برای حل این مشکل، استفاده از وال پست‌هایی با وزن کمتر باشد که در این بین وال مش‌ها پیشتاز هستند. در واقع هیچ نوع سیستم وال پستی را نمی‌توان یافت که به اندازه وال پست مش سبک باشد. استفاده از این نوع وال پست وزن قابل ملاحظه‌ای را به سازه اضافه نمی‌کند و این نکته اهمیت بسیار بالایی در طراحی ساختمان دارد. شکی نیست که سبک وزن بودن تنها یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد وال پست‌های جدید است. در هر صورت بکارگیری این سیستم می‌تواند از هر نظر انتخابی هوشمندانه باشد و به پیش‌برد پروژه کمک بسیاری کند.

جمع بندی

استفاده از وال مش دیوار به واسطه مزایای زیادی که دارد سبب شده تا سرعت بالایی در اجرا صورت بگیرد. دقت کنید که به طور کلی وال پست ها مدل های مختلفی دارند و هر یک می توانند برای بخشی از ساختمان استفاده شوند. وظیفه اصلی که برای وال پست تعریف شده است ایجاد مقاومت و استحکام سازه در برابر عوامل محیطی است. وال پست ها از ساختمان ها بسیار محافظت می کنند و به طور کلی ضوابط و مشخصات ایده آلی دارند. در مقررات ملی ساختمان یکی از موارد مربوط به طول مجاز دیوارهای غیر سازه ای یا همان تیغه های بین دو پشت بند است. طول مجاز برای این بخش نباید بیش از 40 برابر ضخامت دیوارهای سازه در نظر گرفته شود. حال اگر بخواهیم این موضوع را به شکل دیگری توضیح دهیم در صورتی که طول دیوارها 6 متر بود دیگر نیازی به وال پست نخواهد بود در صورت بیشتر بودن متراژ می بایست از وال مش دیوار استفاده شود. قیمت روز مواد کاربردی برای اجرای وال مش دیوار به نسبت وال پست های قدیمی ارزانتر است. از سوی دیگر وسعت و بزرگی پروژه نیز سبب شده است تا این محصول به نوبه خود مناسب و قابل قبول باشد. دقت کنید که وال مش ها بر اساس سیستم اجرایی و موقعیتی که دارند دسته بندی می شوند. انتخاب شیوه اجرا نیز مهم بوده و سبب می شود که اجرای وال مش به بهترین نحو صورت بگیرد.

همچنین در مجموعه بازرگانی پلی می انواع مش فایبرگلاس با چشمه ها و ابعاد مختلف را برای کاربردهای دیگر تامین می گردد. از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

4.9/5 - (10 امتیاز)

4 thoughts on “وال مش دیوار (wallmesh) جایگزین وال پست فلزی

  1. با سلام، می خواستم راجع به کاربری های مش فایبرگلاس بیشتر اطلاعات داشته باشم، متشکر از راهنماییتون.

    1. با سلام ودرود، مش فایبرگلاس امروزه کاربری‌های بسیار گسترده‌ای در صنعت ساخت وساز در اقصی نقاط دنیا پیدا کرده است، از مش فایبرگلاس به عنوان المانی برای عایق بندی دیواره استخرها استفاده می‌شود، بعلاوه برای سنگ نمای ساختمان‌ها و همینطور که در این مقاله هم اشاره شد به عنوان وال پست نیز به کار می‌رود. برای کسب دانش و آگاهی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقالات ” توری و مش فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی چیست؟” و ” توری پشت سنگ” و “مش وال پست دیوار” را مطالعه نمایید.

  2. سلام، برای اجرای مش فایبرگلاس به نیروی متخصص احتیاج هست؟ متشکرم

    1. با عرض سلام و درود، اجرای مش فایبرگلاس روی سطوح بسیار آسان بوده و به نیروی متخصص احتیاجی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

56 − 47 =