دانشنامه

قیمت وال مش چقدر است؟

مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله، هر چقدر هم که هزینه بر باشد؛ ارزشش را دارد. این موضوع را زمانی متوجه خواهیم شد که بلایی مانند زلزله کرمانشاه در سال 1396 بر سرمان بیاید. متاسفانه برخی از کارفرماها و حتی صاحبان ساختمان ها به دلیل اینکه اجرای روش های مهار دیوارهای پیرامونی را یک کار غیر ضروری و اضافه می دانند، این کار را انجام نمی دهند تا هزینه های اجرای پروژه را کاهش دهند. این در حالی است که اگر این کار انجام نشود، نمی توان هیچ اطمینانی برای عدم تخریب دیوارها در زلزله های خفیف نیز داشت! اگرچه قیمت وال پست های فلزی برای ساختمان های مختلف نسبتا بالاست؛ اما قیمت وال مش به دلیل حذف برخی از مصالح ساختمانی، پایین تر است. با توجه به پایین بودن قیمت وال مش، می توان این روش را برای مهار دیوارهای داخلی و پیرامونی ساختمان ها مورد استفاده قرار داد. اگر ابهامی در مورد قیمت اجرای وال مش دارید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به طور دقیق عوامل موثر بر روی هزینه اجرای وال مش را بررسی کنیم.

عوامل موثر در قیمت و هزینه اجرای وال پست برای مهار دیوار غیر سازه‌ای

وال پست، یک روش برای مهار دیوارهای غیر سازه ای است که می تواند تاثیر زیادی روی افزایش مقاومت و کاهش خطر تخریب دیوار در حین زلزله داشته باشد. وال پست ها چند سالی است که به عنوان یک قانون برای مقاوم سازی دیوارها در برابر زلزله مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که مهندسین ناظر می توانند برای ساختمان های بدون وال پست، گزارش ارسال کنند تا در نهایت وال پست در ساختمان اجرا شود. الزام قانونی برای اجرای وال پست باعث شده تا در ساختمان های بدون وال پست، مهندس ناظر و کارفرما مسئول باشند. از این رو باید بدون توجه به قیمت وال پست، در همه ساختمان های بزرگ و کوچک از این روش برای مهار دیوارهای غیر سازه ای استفاده شود. البته در نظر داشتن عوامل موثر بر روی قیمت و هزینه اجرای وال پست نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر، در ادامه به صورت تخصصی این عوامل را توضیح می دهیم.

  • متراژ کار
    یکی از مهم ترین عواملی که روی قیمت وال پست موثر است، متراژ کار می باشد. هر چقدر ساختمان ها بزرگ تر و ارتفاع بیشتری داشته باشند، باید از مصالح ساختمانی بیشتری نیز برای آن ها استفاده شود. هزینه نصب و اجرای وال پست ها برای ساختمان های بزرگ نیز بیشتر از ساختمان های کوچک است. بنابراین، اولین عاملی که روی قیمت اجرای وال پست در ساختمان های قدیمی و جدید موثر است، متراژ کار می باشد که باید به طور دقیق برای تعیین قیمت وال مش مورد بررسی قرار گیرد.
  • نوع وال پست انتخابی
    عامل دیگری که می تواند باعث تغییر قیمت وال پست در ساختمان ها شود، نوع وال پست انتخاب شده است. وال پست ها می توانند به روش قدیمی یعنی وال پست فلزی و بتنی و یا به روش مدرن یعنی وال مش اجرا شوند. هزینه اجرا و خرید مصالح ساختمانی برای هر کدام از این روش ها متفاوت است. در مجموع می توان گفت که روش های اجرای وال پست فلزی و بتنی هزینه بر و گران قیمت تر از روش وال مش هستند. عامل دیگری که از این جنبه باعث تغییر قیمت وال پست می شود، اجرای آن در ساختمان های قدیمی است. به طوری که امکان اجرای وال مش بدون هیچ تخریبی در ساختمان های قدیمی وجود دارد. ولی برای وال پست های فلزی باید ساختمان و دیوار آن تخریب شود که این موضوع روی هزینه های پروژه بسیار موثر است.
  • محصولات به کار رفته در انواع وال پست
    مصالح استفاده شده برای وال پست فلزی، بتنی و وال مش کاملا با هم متفاوت هستند. همین موضوع باعث شده تا قیمت وال پست های فلزی با وال مش ها بسیار متفاوت باشد. برای اجرای وال پست های فلزی و بتنی، لازم است که از وادارهای قائم و افقی و میلگردهای بستر استفاده شود. همه این محصولات از جنس فولاد هستند و می توانند هزینه خرید بسیار زیادی داشته باشند. این در حالی است که برای اجرای وال مش، نیازی به استفاده از این متریال ها نیست و باید از توری فایبرگلاس و پلاستر استفاده شود. به دلیل اینکه این مصالح قیمت ارزان تری نسبت به المان های فولادی نظیر میلگردهای بستر و وادارها دارند، قیمت اجرای آن ها پایین تر است.
  • زمان اجرای پروژه
    قیمت وال مش و وال پست های فلزی و فولادی بر اساس زمان اجرای پروژه نیز محاسبه می شود. به طور کلی، نرخ تورم و قیمت خرید مصالح ساختمانی می تواند تاثیر مستقیمی روی هزینه اجرای پروژه داشته باشد. به همین خاطر است که در برخی از پروژه های ساختمانی که مراحل زمان بر می شوند، هزینه اجرا بالاتر خواهد رفت. شما باید بر اساس زمان اجرای پروژه خودتان از قیمت وال مش استعلام بگیرید. در صورتی که در یک ساختمان دیگر با شرایط شما در چند ماه پیش، وال مش با یک قیمت مشخصی اجرا شده بود، هیچ دلیلی وجود ندارد که همان هزینه نیز برای اجرای وال مش در ساختمان شما برآورد شود.

عوامل مؤثر بر قیمت وال مش کدام است؟

یکی از روش های مهار دیوارهای داخلی و پیرامونی در برابر زلزله، استفاده از وال مش است. وال مش می تواند با مصالح ساختمانی مختلفی در محل پروژه اجرا شود و تاثیر زیادی روی مقاومت دیوارها دارد. قیمت وال مش بر اساس عوامل زیادی محاسبه می شود که مهم ترین آن ها متراژ کار و نوع مصالح استفاده شده برای اجرای وال مش است. برای اینکه دلیل تفاوت قیمت وال مش در پروژه های مختلف را متوجه شوید، باید متراژ کار و نوع مصالح استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. بدیهی است که هر چقدر متراژ کار بیشتر باشد، مصالح بیشتری نیز برای اجرای وال مش مورد نیاز می باشند. این موضوع باعث افزایش هزینه اجرای وال مش در ساختمان ها می شود.

  • نوع و جنس نوار وال مش
    یکی از عوامل موثر بر روی قیمت وال مش، نوع و جنس مش وال پست دیوار یا نوار وال مش است. نوارهای وال مش که برای مهار دیوار استفاده می شوند به دو دسته مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا (AR) و یا توری فایبرگلاس معمولی (E-glass) تقسیم بندی می شوند. به دلیل اینکه روی توری های فایبرگلاس مقاوم به قلیا یک پوشش ضد قلیا قرار داده شده است، این توری ها قیمت بالاتری نسبت به توری های فایبرگلاس معمولی دارند و استفاده از آن ها نیز مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. بنابراین، قیمت وال مش تحت تاثیر نوع نوار وال مش مورد استفاده قرار گرفته می باشد.
  • وزن و گرماژ نوار وال مش
    یکی دیگر از عواملی که می تواند روی قیمت وال مش موثر باشد، وزن و گرماژ آن است. در واقع وزن نوار وال مش بر اساس گرماژ آن در هر متر مربع محاسبه می شود که هر چقدر سنگین تر باشد، کیفیت نوارها بالاتر می رود. البته قیمت این محصولات بر اساس وزن و گرماژ بر اساس ابعاد چشمه آن ها محاسبه می شود. به طوری که هر چقدر ابعاد چشمه ریزتر باشد، وزن آن ها افزایش پیدا می کند و قیمت خرید آن ها نیز بالاتر می رود.
  • ابعاد چشمه نوار وال مش
     همانطور که در بخش قبل در مورد ارتباط وزن مش فایبرگلاس و ابعاد چشمه صحبت کردیم، هر چقدر ابعاد چشمه ریزتر باشد قیمت وال مش نیز بالاتر می رود. ابعاد چشمه در واقع همان مربع هایی هستند که به شکل توری در کنار هم قرار گرفته اند و یک توری فایبرگلاس را به وجود آورده اند.
  • نوع و جنس پلاستر وال مش
    عامل دیگری که می تواند روی قیمت وال مش موثر باشد، نوع و جنس پلاستر وال مش است. پلاسترهای وال مش با دو جنس پلاستر سیمانی و پلاستر گچی قابل استفاده اند که هر کدام خصوصیات خاص خودشان را دارند. اجرای پلاستر گچی در یک اندازه مشخص نسبت به اجرای پلاستر سیمانی در همان اندازه، هزینه برتر است. بنابراین، در صورتی که نیاز به اجرای پلاستر وال مش از جنس گچ باشد، هزینه های پروژه افزایش پیدا خواهند کرد.
  • تعداد و ابعاد پروفیل نبشی و ناودانی
    پروفیل های نبشی و ناودانی از جمله محصولاتی اند که می توانند برای مهار کردن دیوارهای پیرامونی مورد استفاده قرار گیرند. تعداد و ابعاد پروفیل های نبشی و ناودانی بر روی قیمت اجرای پروژه موثر هستند. چرا که این محصولات با قیمت بالایی به فروش می روند و هر چقدر تعداد آن ها برای اجرای پروژه بالاتر باشد، قیمت نهایی پروژه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • مقدار چسب و رزین پایه اپوکسی
    چسب و رزین پایه اپوکسی، برای اتصال نبشی ها و ناودانی ها به دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این محصولات هر چقدر بیشتر باشد، هزینه پروژه نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین، میزان چسب اپوکسی استفاده شده بدین منظور تاثیر زیادی روی قیمت وال مش دارد و باید تا جای ممکن در چسب مصرف شده صرفه جویی گردد.

قیمت اجرای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی در انواع ساختمان بتنی و فولادی

پیشرفت تکنولوژی و نیاز‌های متنوع ساختمانی، مهندسین عمران را به جستجوی راه‌حل‌های جدید برای تقویت دیوارهای غیرسازه‌ای ساختمان و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز هدایت می‌کند. در این راستا، مقایسه دقیق بین دو روش محبوب تقویت دیوار، یعنی وال مش و وال پست سنتی، از نظر قیمت اجرا امری بسیار مهم و مورد توجه است. بیایید با نگاهی عمیق‌تر، وال مش و وال پست سنتی را از لحاظ قیمت اجرا، مقایسه کنیم.

اجرای وال مش در ساختمان های بتنی و فولادی با کمک توری فایبرگلاس، نبشی ها و ناودانی ها و پلاستر قابل انجام است. این در حالی است که برای اجرای ساختمان ها با وال پست فلزی، نیاز به استفاده از وادارهای قائم و افقی، میلگرد بستر و متریال فلزی دیگر است که هر کدام هزینه خرید متفاوتی دارند. با توجه به متفاوت بودن مصالح استفاده شده برای اجرای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی در انواع ساختمان های بتنی و فولادی، قیمت وال مش با وال پست متفاوت است. چرا که استفاده از میلگرد بستر و وادارهای قائم و افقی در وال پست فلزی بسیار هزینه بر است. ولی برای اجرای وال مش، نیازی به استفاده از میلگرد بستر و وادارهای قائم و افقی نیست. بنابراین، با توجه به مصالحی که برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار می گیرند، می توان با کمک این سیستم اجرای وال پست هزینه های اجرای پروژه را تا حد زیادی کاهش داد.

تقاضا وال مش در اثر هزینه اجرای پایین نیز افزایش پیدا می کند. به دلیل اینکه دیتیل های اجرایی وال مش بسیار ساده تر از دیتیل های اجرای وال پست هستند، نیروهای کار می توانند وال مش را در زمان کوتاهی اجرایی کنند. بنابراین، دستمزد اجرای وال مش کاهش پیدا می کند. کاهش چشمگیر هزینه های اجرای پروژه با وال مش، نه تنها می تواند برای کارفرمایان مزایای زیادی را به همراه داشته باشد، بلکه تاثیر زیادی روی عملکرد بخش های دیگر پروژه نیز خواهد داشت. چرا که می توان به جای پرداخت هزینه اضافی در این مرحله، به بخش های دیگر ساختمان توجه کرد.

وال مش، به عنوان یک پیشرفت فراگیر در حوزه تقویت دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر نیروی مخرب زلزله و باد، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیت کشش بالا، وزن کم و انعطاف‌پذیری بسیار عالی، از جمله ویژگی‌هایی هستند که وال مش را از وال پست‌های سنتی یا فلزی سنگین وزن، سخت و با اجرای دشوار، متمایز می‌کنند. اما، اصلی‌ترین وجه تمایز وال مش از وال پست سنتی، فرآیند نصب آسان‌تر و سریع‌تر، به همراه هزینه‌ اجرای کمتر است که می‌تواند از مهم‌ترین دلایل رشد این روش نوین در جوامع عمرانی باشد. می‌توان گفت که وال مش با امکانات خود، به عنوان یک راه‌حل اقتصادی و موثر برای تقویت دیوارها در پروژه‌های ساختمانی مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی، وال پست‌های فلزی نیز به عنوان یک راه حل موثر، سال‌ها در دیوارهای غیرسازه‌ای اجرا شده و نتایج مثبتی نیز از آن دریافت شده است. اما سوال این است که با دستیابی به روش‌های نوین با مزایای بیشتر از روش‌های سنتی، آیا درست است هنوز از روش سنتی استفاده شود؟ در جواب باید بگوییم که مسلما با پیشرفت علم و تکنولوژی، به مرور روش های نوین جایگزین روش های سنتی می‌شوند. چراکه روش های نوینی چون وال مش، به منظور بهینه سازی هزینه‌های ساخت و ساز و به علاوه اصلاح عملکرد سیستم های قدیمی ایجاد می‌شوند. اما در نهایت، انتخاب میان دو روش وال پست فلزی و وال مش، به عهده تجربه و سابقه کاربر از استفاده دو روش است تا کاربر بتواند مزایای این نوین سیستم را به خوبی بشناسد و آن را با روش سنتی مقایسه کند و در نهایت روش مناسب را انتخاب نماید. ما در ادامه، با مثالی از یک ساختمان 6 طبقه با زیر بنا 200 متر مربع، تجربه خود را از نظر مقایسه هزینه اجرای وال پست فلزی و هزینه اجرای وال مش با شما به اشتراک گذاشته ایم. با مقایسه هزینه‌ها، می‌توانید به کاهش 30 الی 60 درصدی هزینه مهار دیوارای غیرسازه ای با استفاده از وال مش پی ببرید.

هزینه  وال پست فلزی  در ساختمان 6 طبقه با زیر بنا 200 متر مربع
مصالح ابعاد (mm) مقدار طول وزن  (kg) قیمت واحد (تومان) قیمت کل (تومان)
قوطی 120*120*4 44 شاخه 264m 4055.04 28900 117,190,656
نبشی 100*100*10 5 شاخه 30m 472 23025 10,867,800
ناودانی گالوانیزه 200*400*70*2 465 عدد 111000 51,615,000
یونولیت 200*100 131 عدد 262 50000 6,550,000
پلیت 200*200*8 160 عدد 410 31239 12,807,990
میلگرد بستر عرض 150 586 (شاخه 3 متری) 1758m 703.2 35000 20,510,000
قلاب 1078 عدد 4800 5,174,400
گیره 1078 عدد 6200 6,683,600
طول دیوار 436.8m
مساحت دیوار 1,397.76m2
مجموع هزینه (تومان) 431399446
قیمت هر متر (تومان) 987,636
قیمت هر متر مربع (تومان) 308,636.28

هزینه  وال مش در ساختمان 6 طبقه با زیر بنا 200 متر مربع
مصالح ابعاد (mm) مقدار طول وزن قیمت واحد (تومان) قیمت کل (تومان)
مش فایبرگلاس 3200*250 466.4m2 120gr/m2 42000 19,588,800
پلاستر گچی یا سیمانی 1.3992m3 از 2000 تا 2500 کیلوگرم
نبشی گالوانیزه 400*70*2 1,932 عدد 46000 88,872,000
یونولیت 200*100 131 عدد 262m2 50000 6,550,000
طول دیوار 436.8m
مساحت دیوار 1,397.76m2
مجموع هزینه (تومان) 115,010,800
قیمت هر متر (تومان) 263,303.11
قیمت هر متر مربع (تومان) 82,282.22

کاهش هزینه های مهار دیوار در ساختمان های بدون وال پست به روش وال مش

دیوارهای بدون وال پست به دو شکل در ایران وجود دارند. دیوارهای ساختمان های قدیمی که بدون وال پست اجرا شده اند و دیوارهای ساختمان های جدید و نوساز که به دلیل خطای اجرایی و سهل انگاری، بدون وال پست هستند. هر کدام از این دیوارهای پیرامونی، می توانند در هنگام زلزله باعث ایجاد خطرات بسیار زیادی شوند. به طوری که اگر به مقاومت آن ها توجهی نشود، خسارات مالی و جانی بسیار زیادی را به همراه خواهند داشت. برای اجرای وال پست فلزی در دیوارهای بدون وال پست، حتما نیاز به تخریب دیوار است. به منظور تخریب دیوار، نیاز به پرداخت هزینه مشخصی است. فارغ از این موضوع هزینه اجرای مجدد دیوار و استفاده از میلگرد بستر و وادارهای قائم و افقی، بسیار زیاد است. این موضوع باعث شده تا برخی از کارفرمایان در هنگام بازسازی ساختمان های قدیمی، زیر بار مقاوم سازی دیوارهای پیرامونی نروند.

خوشبختانه به لطف وجود وال مش و نحوه اجرای آن بدون نیاز به وال پست، می توان برای ساختمان هایی که دارای وال پست نیستند از روش وال مش استفاده کرد. در این صورت نیازی به تخریب دیوارها نبوده و وال مش به صورت سرتاسری و یا نواری روی دیوار نصب می شود. بنابراین، هزینه های مهار دیوار در ساختمان های بدون وال پست بسیار کاهش پیدا می کند.

قبل از خرید وال مش این نکات را مورد توجه قرار دهید

وال مش، یک روش اجرای وال پست در ساختمان است که با مصالح مختلفی از جمله توری فایبرگلاس و پلاستر انجام می شود. ترکیب توری فایبرگلاس و پلاستر، چنان مقاومتی در دیوارها ایجاد می کند که تنها در صورت اجرای صحیح وادارهای فلزی با کمک میلگردهای بستر مقاوم شاهد آن هستیم. بنابراین، با توجه به روش اجرای ساده وال مش و پایین بودن قیمت وال مش، خرید آن می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. در صورتی که قصد خرید وال مش را دارید، به نکات زیر توجه کنید.

  • جنس نوار وال مش
    نوارهای وال مش در دو نوع AR و E-glass در بازار وجود دارد. نوع مقاوم به قلیا که با نام AR نیز شناخته می شود، دارای یک پوشش ضد قلیا است. به دلیل اینکه در محیط های ساختمانی ممکن است قلیاهای زیادی وجود داشته باشند، بهتر است که از توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا استفاده شود. اما در محیط هایی که این اطمینان وجود دارد که نوارهای وال مش در برابر قلیاها قرار نمی گیرند، می توان از توری فایبرگلاس E-glass استفاده کرد.
  • نوع پلاستر
    نوع پلاستر انتخاب شده برای وال مش بسیار حائز اهمیت است. در مواردی که از توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا استفاده شود، امکان استفاده از پلاستر گچی وجود ندارد و باید حتما از پلاستر سیمانی استفاده شود. برای توری های فایبرگلاس E-glass می توان از پلاستر گچی نیز استفاده کرد.
  • گرماژ نوار وال مش
    وزن توری فایبرگلاس تاثیر زیادی روی مقاومت اجرای آن دارد. به همین خاطر باید بر اساس نحوه اجرای وال مش، به دنبال خرید وال مش با وزن مناسب باشد. در صورتی که نیاز به اجرای وال مش به صورت سراسری باشد، باید وزن مش حداقل 40 گرم بر متر مربع انتخاب شود. اما در صورتی که نیاز به اجرای نواری وال مش باشد، می بایست وال مش های سنگین تر انتخاب شوند. به طوری که حداقل وزن مش باید 100 گرم بر متر مربع باشد. لذا بر اساس نقشه اجرایی، اقدام به خرید توری وال مش با وزن مشخص کنید.

متره و برآورد قیمت اجرای وال مش دیوار توسط کارشناسان شرکت پلی می

قیمت وال مش بر اساس نوع نوار وال مش انتخابی، نحوه اجرا، تعداد پروفیل های نبشی و … محاسبه می شود. متره و برآورد قیمت اجرای وال مش باید توسط کارشناسان متخصص در این زمینه انجام شود تا بتوان با قیمت دقیق این روش اجرای وال پست را انجام داد. کارشناسان شرکت پلی می، به صورت تخصصی در زمینه برآورد قیمت اجرای وال مش فعالیت می کند. در صورتی که نیاز به دریافت قیمت دقیق برای اجرای وال مش را در ساختمان های خود دارید، ابتدا باید نقشه وال مش را تهیه کنید. سپس با ارسال نقشه وال مش با تمامی جزئیات دقیق، می توانید منتظر اعلام دقیق قیمت باشید. کارشناسان شرکت پلی می با دریافت نقشه وال مش و بررسی آن، قیمت دقیق را به شما اعلام می کنند. به طوری که بر اساس نقشه، میزان مش فایبرگلاس، مقدار پلاستر، تعداد پروفیل های نبشی و چسب اپوکسی مورد نیاز محاسبه می شوند و در نهایت قیمت تمام شده برای اجرای وال مش به کارفرما اعلام خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 3 = 2