دانشنامه

سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز این قابلیت را دارد که در حرارت بسیار بالا مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که در اکثر صنایع از این محصول استفاده می شود. انواع سیمان های نسوز از ترکیبات مختلف تهیه می شوند که رایج ترین آن ها ترکیب آهک آلومینا می باشد. به طور کلی انواع این محصول را می توان در مصارف مختلف با توجه به کاربرد آن ها مورد استفاده قرار داد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با سیمان نسوز بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز یا سیمان پر آلومین از ترکیبات شیمیایی مانند اکسید آلومینیوم، اکسید کلسیم، اکسید آهن و … برخوردار است. این محصول در مجاورت هوا و هنگام ترکیب با آب سخت می شود و مقاومت بسیار بالایی پیدا می کند. آلومینو سیلیکات کلسیم موجود در این سیمان موجب می شود تا پس از ترکیب با آب هیدرات آلومینات کلسیم تولید نماید. این ویژگی نقش مهمی در مقاومت بالای سیمان پس از سخت شدگی دارد.
سیمان نسوز به منظور ترکیب با چسباننده ها مورد استفاده قرار می گیرد تا سرعت گیرش آن ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. از طرفی هر چقدر میزان اکسید آهن در سیمان بیشتر شود، رنگ آن قهوه ای تر یا خاکستری تر خواهد شد. این نوع سیمان امروزه در سراسر جهان با استقبال بی نظیری مواجه شده است و در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این سیمان به دلیل پایداری بی نظیری که در دمای بسیار بالا دارد، در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

جرم نسوز چیست؟

جرم نسوز از انواع مواد شیمیایی می باشد که موجب می شود تا ذرات ریز و غیر فلزی در دمای بسیار بالا بتوانند پایداری و مقاومت خود را حفظ نمایند. جرم نسوز با ترکیبات مختلفی که دارد در انواع صنایع به خصوص در محیط های تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرد. جرم های نسوز دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ترکیبات متنوعی دارند و با توجه به آن در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. جرم نسوز اسپینلی، آلومینایی کم سیمان، سیلیسی، جرم ریختنی نسوز و اسیدی سیلیسی از انواع جرم های نسوز می باشند.
سیمان نسوز نیز نوعی جرم نسوز است که از پایداری حرارتی بسیار بالایی برخوردار بوده و در محیط های مختلف کاربرد دارد. از مهم ترین خواص جرم نسوز می توان به مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی، سهولت در نصب و پایداری مکانیکی و شیمیایی اشاره داشت. مقاومت در برابر فشار و خمش، کاربرد در مصارف مختلف و همچنین مقاومت در برابر شوک های حرارتی از دیگر خواص این ماده محسوب می شوند.

ترکیبات سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز از ترکیب چندین ماده مهم تهیه شده است که میزان آن ها در انواع سیمان با یکدیگر متفاوت است. اگر بخواهیم مواد اولیه مورد استفاده در تولید این سیمان را به طور کلی معرفی کنیم، باید بگوییم که سیمان های نسوز از ماده های اتصال دهنده ای که دارای خاصیت ترمودینامیکی بهبود یافته دارند تشکیل شده است. پر آلومین، سنگ آهک، سیلیس، بوکسیت، آهن و … از جمله موادی هستند که در ترکیبات سیمان های نسوز یافت می شوند.

مهمترین مزایای سیمان نسوز چیست؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد سیمان نسوز از مقاومت و پایداری فوق العاده بالایی در مقابل حرارت برخوردار است. علاوه بر این ویژگی سیمان های نسوز از خواص شیمیایی و فیزیکی دیگری نیز برخوردار می باشند که موجب شده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. از مهم ترین مزایای این سیمان می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • سیمان نسوز با استفاده از فناوری خاصی تولید می شود. به همین دلیل سرعت تنظیم دما و همچنین زمان پخت این سیمان بسیار کوتاه تر از سایر سیمان های مورد استفاده است.
  •  از طرفی سیمان های نسوز به سرعت استحکام لازم را به دست می آورند و در طول یک روز می توان آن ها را آماده نمود.
  •  چسبندگی فوق العاده مناسب و ویسکوزیته ایده آل سیمان نسوز از دیگر ویژگی های آن است که منجر به مقاومت بالای سیمان در برابر خوردگی می شود.
  •  این سیمان را می توان به راحتی در شرایط تهاجمی مانند آتش و گرمای 3500 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار داد.
  •  این سیمان به راحتی با آجر نیز چسبندگی ایجاد کرده و برای استحکام بیشتر حفره های ایجاد شده در سطح آجرکاری شده را نیز مسدود می نماید. این موضوع موجب می شود تا از ورود و خروج هوا پیشگیری شده و پایداری مصالح افزایش پیدا کند.
  •  از دیگر مزایای سیمان نسوز می توان به خاصیت عایق بودن آن در برابر تخلیه الکتریکی اشاره نمود. این سیمان فاقد رطوبت بوده و به دلیل خاصیت غیر رسانایی که دارد در برابر شرایط الکتریکی به صورت عایق عمل می کند.
  •  از طرفی این سیمان در برابر فرسایش، خوردگی و همچنین محیط‌ های شیمیایی نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

سیمان نسوز کوره - پلی می

انواع سیمان نسوز کدام است؟

سیمان نسوز را می توان با توجه به نوع مصرف آن ها به انواع ریختنی، پاششی،  پوششی و کوبیدنی دسته بندی نمود. با این وجود مهم ترین نوع دسته بندی سیمان های نسوز با توجه به ترکیبات و ویژگی های آن ها انجام شده است. به طور کلی سیمان های نسوز را می توان به انواع آلومینا، منیزیتی و آلومینو سیلیکاتی تقسیم بندی نمود. موارد استفاده از سیمان های نسوز نیز می تواند در دسته بندی آن ها تاثیرگذار باشد. اگر بخواهیم بر این اساس به دسته بندی سیمان های نسوز بپردازیم باید آن ها را مطابق موارد زیر معرفی کنیم.

  • سیمان پرآلومین

این نوع سیمان نسوز از بوکسیت و سنگ آهک تولید می شود. این نوع سیمان از رنگ تیره ای برخوردار است و جزو سیمان های زودگیر شناخته می شود. مقاومت بالا در برابر حرارت و سولفات ها از مهم ترین ویژگی سیمان های پر آلومین می باشند.

سیمان پر آلومینا- پلی می

  • سیمان نسوز کم آهن

این سیمان از کلسیم آلومینا تهیه شده است. سیمان کم آهن را می توان به دو روش پاششی و قالب گیری مورد استفاده قرار داد.

  • سیمان فوندو

سیمان نسوز فوندو مشابه سیمان پرتلند معمولی است با این تفاوت که این سیمان زودتر منقبض می شود. به همین دلیل شیارهای ایجاد شده روی آن فاصله کمتری با یکدیگر دارند.

  • بتن نسوز

این بتن از سیمان نسوز تهیه می شود و در برابر ضربه و حرارت بسیار مقاوم است. به همین دلیل در ساخت کفپوش ها به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان نسوز فوندو چیست؟

سیمان نسوز فوندو یا سیمان پر آلومین از پرکاربردترین نوع سیمان های نسوز در مصارف ساختمانی است. این سیمان سرعت انقباض بالاتری نسبت به سیمان های معمولی دارد. به همین دلیل در پروژه های ساختمانی و عمرانی جایگزین سیمان های معمولی می‌شود. مقاومت بالای آن در مقابل رطوبت و حرارت موجب شده تا در پوشش لوله های داخلی فاضلاب شهری و صنعتی نیز مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر ویژگی های قابل توجه سیمان فوندو می توان به مقاومت و همچنین عدم تغییر شکل آن در برابر مواد خورنده و اسیدی اشاره داشت.

سیمان نسوز کم آهن چیست؟

سیمان نسوز کم آهن را می توان در تمامی مراحل ساخت سازه های ساختمانی مانند قالب گیری و نصب مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل است که این سیمان در مصارف عمران و ساختمان سازی از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. مقاومت بالا در مقابل اسید سولفوریک و مونوکسید کربن از ویژگی های فوق العاده سیمان کم آهن است. با توجه به این موضوع سیمان کم آهن را در ساخت انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می دهند.

کاربردهای سیمان نسوز کدام است؟

سیمان نسوز به دلیل ویژگی های فوق العاده ای که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • ساخت کوره های تولید شیشه
  • تهیه شومینه
  • نصب سیستم دودکش
  • تولید نمودن ملات های گچ کاری و آجرکاری در جکوزی و سونا
  • تولید آجرهای نسوز
  • ساخت پایه های چسب در حوزه پالایش نفت
  • ساخت دیوارهای ضد حریق
  • راه اندازی کانال های سیلاب و فاضلاب
  • ساخت محصولات پلیمری و پتروشیمی
  • ساخت خطوط برق
  • استفاده به عنوان پوشش مخازن اسیدی و محل ذخیره مواد شیمیایی
  • ساخت و تعمیر مسیرهای جاده ای
  • استفاده در صنایع زیردریایی

فرآیند تولید سیمان نسوز کدام است؟

روند تولید سیمان نسوز به این صورت است که در ابتدا مقدار سیمان مورد نظر تعیین می شود. سپس مواد اولیه (آهک و بوکسیت) را با ترکیب درست و به اندازه مساوی ترکیب می کنند. با توجه به نوع سیمان سیلیس و آهن را نیز به آن اضافه می نمایند. در نهایت آن را داخل کوره ذوب کرده و سپس سرد می کنند. پس از سرد شدن محصول آن را داخل دستگاه مخصوص قرار داده تا ترکیب کاملا خرد شود. در نهایت پودری از پر آلومین به دست می آید که سیمان نسوز نام گرفته است. این محصول پس از بسته بندی توسط کارخانه به بازار عرضه می شود.

تفاوت سیمان معمولی با سیمان نسوز چیست؟

یکی از سوالات رایج در رابطه با سیمان نسوز تفاوت آن با سیمان معمولی است. سیمان های نسوز نسبت به نوع معمولی آن ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت برخوردار هستند. از طرفی با استفاده از این نوع سیمان می توان ملات بسیار قدرتمندتری تهیه نمود. سیمان های نسوز سرعت پخت بالاتری دارند و چسبندگی قوی تری ایجاد می کنند. نکته قابل توجه در رابطه با این سیمان ها مقاومت فوق العاده آن ها در برابر تجزیه و خوردگی است. از طرفی سیمان های نسوز فاقد رطوبت بوده و به همین دلیل می توان در محیط های مرطوب نیز آن ها را مورد استفاده قرار داد.

شرایط نگهداری از سیمان نسوز

شرایط نگهداری از سیمان نسوز با توجه به ترکیبات آن متفاوت است. به طور مثال برخی از انواع سیمان های نسوز از ترکیبات خاصی برخوردار هستند و به همین دلیل نباید در معرض رطوبت قرار داده شوند. زیرا رطوبت می تواند خواص شیمیایی و فیزیکی آن ها را دچار تغییر کند. به همین دلیل بهتر است برای نگهداری از این سیمان ها حتما از کیسه های چند لایه مخصوص استفاده شود. ساختار این کیسه ها به گونه ای می باشد که رطوبت نمی تواند از آن ها عبور کند. این کیسه ها معمولا به گونه ای تولید می شوند که 25 تا 100 کیلوگرم سیمان را در خود جای دهند.
همچنین برای نگهداری از انواع سیمان نسوز باید انبارهایی را در نظر گرفت که عاری از رطوبت و در عین حال خنک باشند. این موضوع موجب می شود تا سیمان خواص خود را به خوبی حفظ نماید و از آسیب به آن جلوگیری شود. برای اینکه بتوانید خواص سیمان را به طور کامل حفظ کنید، بهتر است تا زمان استفاده آن را داخل کیسه های حامل سیمان نگهداری کنید. همچنین این کسیه ها را کمی بالاتر از زمین قرار دهید به گونه ای که کمی از زمین فاصله داشته باشد.

نگهداری سیمان - پلی می

بتن ساخته شده با سیمان نسوز

بتن های ساخته شده با سیمان نسوز را می توان در دمای 500 درجه سانتی گراد استفاده نمود. همچنین زمانی که از سنگدانه های خاص (مثل شاموت و …) در تولید بتن استفاده شود می توان از بتن در دمای 1000 درجه سانتی گراد نیز استفاده کرد. بتن های تولید شده با این سیمان در زمان سخت شدن هیدروکسید کلسیم تولید نمی کنند. به همین دلیل با ترکیب سیمان نسوز و سنگدانه بتن می توان مقاومت بتن را تا دمای 1900 درجه سانتی گراد نیز افزایش داد.
در دماهای پایین مقدار سیمان مورد استفاده در تهیه بتن معمولا 20 تا 30 درصد وزن بتن در نظر گرفته می شود. در صورتی که در دماهای بسیار بالا این میزان به 10 درصد کاهش می یابد. زمانی که این نوع بتن ها در مواجهه با حرارت قرار می گیرند در ابتدا دچار کاهش مقاومت می شوند. زمانی که به مقاومت حداقلی خود برسند مجدد مقاومت آن ها افزایش پیدا می کند.

تفاوت ملات نسوز و سیمان نسوز کدام است؟

یکی از رایج ترین سوالات در رابطه با سیمان نسوز تفاوت آن با ملات نسوز است. در ابتدا توجه داشته باشید که ملات نسوز را به همراه آجرهای نسوز مورد استفاده قرار می دهند. از طرفی این ملات را با آب و یا دیگر مایعات ترکیب می نمایند. در صورتی که استحکام سیمان های نسوز در صورت ترکیب آن ها با آب کاهش می یابد. همچنین ملات های نسوز از ترکیب سیمان و سنگدانه های مهندسی شده تولید می شود. ویژگی های حرارتی فوق العاده این ملات ها موجب شده تا در ساخت دودکش، کباب پز، کوره ها و … مورد استفاده قرار گیرند. سیمان های نسوز نیز از مقاومت حرارتی بی نظیری برخوردار هستند و در اکثر صنایع به وفور قابل استفاده می باشند.

نکات مهم هنگام خرید انواع سیمان نسوز

  • هنگام خرید سیمان نسوز بهتر است به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید:
  •  برای گیرایی سریع تر محصول بهتر است از سیمان پرتلند و سیمان نسوز به صورت ترکیبی استفاده نمایید.
  • هر چقدر میزان اکسید آهن در سیمان بیشتر باشد، رنگ آن نیز تیره تر خواهد شد.
  • برای دستیابی به کارایی موثرتر سیمان نسوز حتما یک روز قبل از استفاده ملات را آماده کنید.
  • به منظور کنترل میزان غلظت ملات می توانید درصد سیلیکات سدیم را افزایش داده و یا کاهش دهید.
  • اگر در فصل سرما از این محصول استفاده می نمایید، حتما با استفاده از افزودنی‌ها از یخ زدگی ملات پیشگیری کنید.
  •  در فصل گرما نیز به منظور کنترل زمان گیرش سیمان حتما از سدیم گلوکونات استفاده نمایید.
  • در صورتی که ملات سفت شود و برای تنظیم غلظت آن از آب استفاده نمایید، منجر به کاهش استحکام ملات خواهید شد.

قیمت فروش سیمان نسوز چقدر است؟

خرید سیمان نسوز در صنعت ساخت و ساز از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. به همین دلیل انتخاب محصول باکیفیت و در حین حال قیمت مناسب از دغدغه اصلی مهندسین و پیمانکاران محسوب می شود. عوامل متعددی هستند که در تعیین قیمت نهایی این محصول نقش دارند. بنابراین نمی توان مبلغ مشخصی را برای تعیین قیمت آن در نظر گرفت. از مهم ترین عوامل موثر در تعیین قیمت سیمان نسوز می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  •  شرکت تولیدکننده و برند محصول

معمولا برندهای مختلف با توجه به میزان کیفیت مواد اولیه و اعتبار خود قیمت مشخصی را برای محصولات برندشان در نظر می گیرند.

  • نوسانات بازار جهانی

سیمان یکی از محصولات کاربردی و محبوب در بازار جهانی می باشد. به همین دلیل تغییر قیمت آن در بازارهای جهانی می تواند به طور مستقیم روی قیمت سیمان نسوز تاثیرگذار باشد.

  • تغییرات مرتبط با قیمت مواد اولیه

با توجه به نرخ تورم و نوسانات بازار، قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تهیه سیمان نسوز نیز تغییر می کند. هر چقدر قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند، قطعا قیمت نهایی سیمان نیز بیشتر خواهد شد.

  • کیفیت و میزان خالص بودن سیمان

از دیگر عوامل بسیار موثر در تعیین قیمت سیمان نسوز میزان خلوص و کیفیت سیمان است. هر چقدر سیمان خالص تر و با کیفیت تر باشد، قیمت نهایی محصول نیز افزایش پیدا می کند.

  • انواع سیمان نسوز

سیمان نسوز از انواع گوناگونی برخوردار است که هر کدام از آن ها ترکیبات متفاوتی با یکدیگر دارند. میزان کیفیت و هزینه تهیه این مواد اولیه در تعیین قیمت نوع سیمان مورد نظر نقش دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

53 − = 46